23948sdkhjf

Musik ger mer klirr i kassan

Bakgrundsmusiken har blivit viktigare och mer nischad i butikerna. Rätt musik ska få kunderna att handla mer. – Musik kompletterar butiksupplevelsen, säger Annacarin Björne, press- ansvarig för H&M.

Ska det vara trendig rock eller hiphop, trallvänligt eller gamla klassiker? Allt fler butikskedjor anpassar sin musik efter sitt koncept och sin målgrupp. Med en musikleverantör kan musikvalet centraliseras, samma musik kan spelas i alla butiker. Butikerna kan få upp till hundra timmar musik till sin musikspelare via Internet eller satellit. Låtvalet uppdateras och styrs automatiskt. – Musiken har en väldigt stor betydelse för att få kunden att känna sig hemma i den miljö som en kedja representerar. Musiken är en del precis som inredningen och personalen, säger Per-Gunnar Karlsson, musikansvarig på musikleverantören Funktionell musik som har funnits sedan 1968. Vågar satsa på egen stil – Vänder man sig till ungdomar ska man spela den ungdomsmusik som är populär för tillfället så att man känner en glädje och stimulans i butiken. Har man ett varuhus där man vill att kunden ska stanna lite längre, ja då spelar man lite lägre tempo på musiken. Per-Gunnar Karlsson ser musiken som ett säljhjälpmedel. En trend nu är att många kedjor väljer bort den vanliga skvalpopen som hörs mycket på de kommersiella radiokanalerna. – Man vågar nischa sig lite mer att ha en egen musikstil, lite "chill out", lite jazzigare, säger Per-Gunnar Karlsson och nämner populära artister som Norah Jones och Craig David. IKEA har valt tidlöst Ikea är en av de kedjor som abonnerar på musik från Funktionell musik. Stilen kallas Timeless pop light och består av musik i lättsamt tempo som sträcker sig tillbaka till sextiotalet. – Vi tycker att musiken i varuhusen är viktig. Vi har valt bakgrundsmusik för att göra besöket hos oss mer angenämt, säger Eva Stål, pressansvarig på IKEA. – Varuhuset är ett ganska tyst hus och när vi har många besökare gäller det att få bort känslan av att det är stort. Det ska vara levande, precis som när man låter radion stå på hemma. H&M abonnerar i stället på musik från multinationella DMX Music. – I våra konceptbutiker, som i Bruno-gallerian i Stockholm, spelar vi en trendig och modern musik. Musiken i familjebutikerna däremot, är mer anpassat till den målgrupp som finns där. Vi har även lite mer lokal musik i England, Frankrike, Spanien och USA, säger Annacarin Björne, pressansvarig på H&M. Musiken avgjorde vinvalet Enligt Mattias Wiberg på Stim, som är musikernas upphovsrättsliga intresseorganisation, finns det många vetenskapliga studier som pekar på att butikerna tjänar pengar på sina musikval. – Musik kan göra mycket för försäljningen. Det roligaste exemplet är från en vinbutik i England som en vecka enbart spelade fransk musik. Den veckan sålde man fem franska viner mot ett tyskt vin. Veckan därefter spelade man tysk musik för att se om det blev någon skillnad. Resultatet blev att man sålde två tyska viner mot ett franskt, säger Mattias Wiberg. Alla kunder blev tillfrågade utanför butiken vilken inverkan musiken hade haft på dem. – Majoriteten av dem svarade "Vilken musik?". De hade inte lagt märke till den, säger Mattias Wiberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109