23948sdkhjf

Ny standard: Ett papperslöst flöde ska spara pengar åt alla

E-HANDEL Dagligvaruhandeln vill ha ett papperslöst flöde med leverantörerna. Nu satsar man stort på en ny e-handelsstandard. Den nya standarden ska ge betydande besparingar åt alla parter samtidigt som kvaliteten ökar. – Det här är en prioriterad fråga, säger Leif Forsberg, ansvarig för koncernadministration på Axfood.

Elektroniska affärstransaktioner har gett stora besparingar i tid och pengar inom offentlig förvaltning. Nu har nya användarprofiler för e-handel tagits fram för dagligvarubranschen. Det är standardiseringscentrumet GS1 Sweden, i samarbete med branschens stora kedjeföretag och deras leverantörer, som ligger bakom utvecklingen. Ökad konkurrens avgör - Den ökade konkurrensen har gjort det allt viktigare att göra den administrativa hanteringen mer rationell. Det här handlar inte om att någon får en konkurrensfördel, utan att vi alla får ett enklare administrativt flöde och kan jobba efter samma standard, säger Leif Forsberg. Ny branschstandard Stora delar i Axfoods grossistflöde baseras redan på EDI-lösningar, Electronic data interchange. Det nya är att nu finns en branschstandard för hela flödet, inklusive elektroniska prislistor, leveransaviseringar och e-fakturor. Det ökar varornas spårbarhet och skapar en automatisk fakturakontroll, eftersom de varor som faktureras matchas mot det som har levererats till butiken. - Med manuell hantering finns alltid en mänsklig faktor som gör att det kan bli fel eller olika avarter i systemet. Nu blir det ordning och reda, säger Ann-Sofie Stamyr, ansvarig för EDI-koordination på Axfood. - Förhoppningen är att få ett helt elektroniskt flöde till årsskiftet 2006/2007. För de mindre leverantörerna ska vi erbjuda en webbaserad lösning, säger Leif Forsberg. Han förväntar sig att e-handelsstandarden inte bara ska gälla grossistflödet utan även direktflödet mellan leverantör och butik, det vill säga för bland annat färskvaror och bryggeriprodukter. På god väg att nå målet Konsum Nord har hittills kommit längst med införandet av den nya e-handelsstandarden. Målsättningen inom Coop Norden är att 80 till 90 procent av affärsprocessen ska bli papperslös. - De sista procentenheterna blir svåra att uppnå med nuvarande tekniska nivå hos de minsta leverantörerna. Vi är redan på god väg att nå vårt mål eftersom vi upplever ett större intresse från leverantörssidan om att skapa rationella informationsströmmar, säger Lars Odborg, Coop Nordens EDI-chef. Planen är att införa en avgift för de leverantörer som ännu inte utväxlar EDI med Coop Norden och som därmed skapar stora omkostnader för kedjan. Ica ska under året inleda pilotprojekt med den nya e-handelsstandarden tillsammans med några leverantörer. Den elektroniska prislistan finns dock inte med i de testerna. Viktigt att kvalitetssäkra - Den stora potentialen med e-handel är att det bygger på automatisk hantering, att alla parter har uppdaterad och synkroniserad information, säger Mikael Schou, teamledare för e-handel inom Ica. Han får medhåll av kollegan Marlene Öhman, som är ansvarig för elektroniska fakturor inom Ica. - Det här är väldigt viktigt för att kvalitetssäkra hela processen och spara kostnader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062