23948sdkhjf

Män handlar gärna, ofta och mycket

Nära åtta av tio män upplever att de har stort inflytande över hushållets livsmedelsinköp. Drygt sex av tio säger att de handlar en stor del av hushållets livsmedel. Lika många tycker att det är kul att handla. Den senaste handelsundersökningen visar att handeln måste bli bättre på att fånga upp männen som kundgrupp.

I veckan presenterades en färsk undersökning om mäns inköpsvanor. Det gjordes i samband med konferensen Kampen om köpkraften, som arrangerades av Dagens Handel och Handelns utredningsinstitut, HUI. HUI har frågat tusen konsumenter – både män och kvinnor – om bland annat vilket inflytande de har på hushållets inköp av livsmedel och kapitalvaror. Resultatet visar att många av de gamla fördomarna, om att män är ointresserade av att handla livsmedel och överlåter det till kvinnorna i familjen, inte är annat än fördomar. Män får större inflytande På frågan om hur stort inflytande man har över hushållens livsmedelsinköp svarar 77 procent av männen och 93 procent av kvinnorna att de har ett stort inflytande. – En förklaring till männens stora inflytande skulle delvis kunna förklaras av allt fler dubbelarbetande hushåll. Dessutom har andelen män som tar ut föräldra-ledighet dubblerats under de senaste tio åren, säger Andreas Hedlund, forskare på HUI. Det finns dock vissa skillnader beroende på åldern. Yngre män, 14 – 22 år, och män över 55 år har mindre inflytande över matinköpen än de mellanliggande åldersgrupperna. I mellanklasserna tycker 82 till 90 procent av männen att de har högt inflytande. – För handelns del är detta extra viktigt. Åldersgrupperna 23 – 35 år och 36 – 55 år har en relativt hög konsumtion av livsmedel eftersom de ofta har familj, säger Andreas Hedlund. Anpassas efter mannen Av männen är det dessutom 61 procent som uppger att de i stor utsträckning gör hushållets livsmedelsinköp. Motsvarande siffra för kvinnorna är 86 procent. – Det visar att männen är beslutsfattare som i stor utsträckning befinner sig i butiken och handlar livsmedel. Därför är det extra viktigt att den enskilda butiken reflekterar över hur butiken, sortimentet, produktutformningen och marknadsföringen ser ut. Är den anpassad efter att det är män som tar det slutgiltiga beslutet i många avseenden? säger Andreas Hedlund. En fråga handlade om inflytandet över hushållets inköp av kapitalvaror. Här är det 88 procent av männen och 76 procent av kvinnorna som svarar att de har stort inflytande. – Om man skulle dela upp kapitalvarorna på olika produktsegment skulle man även här se skillnader som kan vara av intresse för handeln, påpekar Andreas Hedlund. Männens engagemang kanske är betydligt starkare i samband med bilinköp, i jämförelse med inköp av soffor och produkter till hemmet. Gillar det Att det är roligt att handla livsmedel och shoppa prylar tycker 64 procent av männen och 70 procent av kvinnorna. – För handeln är det viktigt att inse att mannen i många avseenden är en shoppare som tycker det är roligt att handla. Vi kan redan se trenden att handeln i viss mån har börjat fånga in denna kundgrupp. Det startar butikskedjor som vänder sig explicit till män i dag på ett sätt som vi inte sett tidigare, säger Andreas Hedlund och nämner Dressmann som ett bra exempel. – Men det finns utrymme för nya koncept och mera inriktning på den manliga shopparen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063