23948sdkhjf

Hemligheterna om hur man lockar kunder avslöjade

Förra året handlade varje svensk för 45 000 kronor. Dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent, medan sällanköpshandeln ökade med 6,5 procent.

Men de 420 miljarder som svenskarna handlade för strilade inte jämnt över landet, på många håll gick handeln ner medan handeln i tätorter i södra och mellersta Sverige boomade. Mode- och skobranschen har vunnit på modeskiftet – från dunjacka och sneakers till kappa och läderstövlar. Sportbranschen, som haft nio mycket framgångsrika år, tappade i attraktion. Hemelektronikbranschen fick känna på en stark prispress. Det framkom under tisdagen då seminariet Kampen om köpkraften hölls i Stockholm. Bakom seminariet stod Handelns Utredningsinstitut, HUI tillsammans med Dagens Handel. Det var Fredrik Bergström, vd för HUI, som berättade om handelns utveckling under det gångna året. Han berättade också att det finns en risk att kunderna tröttnar på den shoppingspiral som eskalerat under de senaste tio åren. Hur man i framtiden kan locka nya kunder och öka köpkraften genom medveten exponering av varor pratade bland annat Andreas Hedlund från HUI och Jens Nordfält, forskare på Handelshögskolan och Ica-skolan om. Trender och merförsäljning med hjälp av mode och design och om hur trender spiller över från mode till heminredning till förpackningar talade Lotta Ahlvar på Svenska Moderådet och Lars G Wallentin om. Seminariet var välbesökt, främst av handlare, fastighetsägare och riskkapitalister.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063