23948sdkhjf

Hög tid att sluta leka dörrvakt

Brukar du stå vid butiksentrén och peta var femte kund som vill gå in och handla i din butik? Tyvärr är det många handlare som – omedvetet eller inte – gör just det. Nästan en femtedel av befolkningen i Sverige har inte någon ”typiskt svensk” bakgrund. Och än så länge är det inte många som vet vad den stora, och köpstarka, kundgruppen vill ha – eller när.

År 2006 infaller det Mångkulturella året. Och vad är det? Tja, som det mesta så är det väl just vad du väljer att göra det till. Jag hoppas att alla Sveriges handlare, oavsett hårfärg, modersmål och efternamn tar vara på det här året. Att vi kan ta tillfället i akt och sticka hål på några myter, läsa på om varandras matvanor och högtider. Att vi samlar mod och kraft att lära känna varandra. Och att alla businesstyper i det här kalla och trädbevuxna landet skakar businessblodet ända ut i fingertopparna. Varenda kund är en kund, och varje kund är unik. En glimrande affärsidé Snacket går om att det Mångkulturella året är en typisk ”tycka synd om”-aktivitet som ska stilla regeringens dåliga samvete. Väljer du att tro det tycker jag synd om dig. Jag ser det som en glimrande affärsidé: att sälja mer, att sälja till fler är väl det som borde driva varenda handlare i det här landet. Det finns de som redan fattat galoppen och för dem går det bra. Ikea-grundaren, och den i många sammanhang goda förebilden Ingvar Kamprad, fattade den för länge sedan. Inte vill du väl vara sämre? Den officiella invigningen för det Mångkulturella året äger rum den 11 februari. Är det en slump att den har förlagts till fyra köpcentrum? Jag skulle inte tro det. Jag ser fram emot en levande, och mångkulturell, köpfest i Umeå, Skärholmen, Nordstan och Triangeln i Malmö den 11 februari. Nå, tänker du fortsätta att tacka nej till potentiella kunder? Hanna Stenvall är redaktionssekreterare på Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.468