23948sdkhjf

”Konsumenten vill betala för något unikt”

Förr sågs de som nischade varor som kryddade basutbudet. Nu har allt från mångkulturell mat till ekologiska varor och lyxprodukter blivit viktiga konkurrensfaktorer inom dagligvaruhandeln. – Det är en revolt mot det massproducerade. Konsumenterna är beredda att betala för något unikt, säger trendanalytikern Göran Adlén.

Trendexpert ser stark tillväxt för värdeladdade matvaror Matbutikerna lever på att vardagsutbudet och lågpristrenden har pressat priserna. Men nu försöker många aktörer locka kunder med ett mer specialiserat och dyrare utbud. – Som konsumenter vill vi mer och mer komma åt det unika. Vi är beredda att betala för kvalitet, säger trendanalytikern Göran Adlén som bland annat föreläser för detaljhandelskedjor och stora producenter. Värdeladdade egenskaper Ekologiska, närproducerade, Rättvisemärkta och etniska livsmedelsprodukter säljer mer i takt med ett utbud som också fokuserar på hälsa, lyx och särskilda behov för exempelvis allergiker. Inte sällan har produkterna flera olika värdeladdade egenskaper. – Det har vuxit fram en lyxekologisk konsumtion, som är långt från det präktiga miljöintresse som tidigare styrde utbudet, säger Göran Adlén. Framöver spår han en ännu större polarisering mellan det extremt billiga och det extremt dyra. – I dag kan du köpa balsamvinäger för 8 000 kronor litern eller 39 kronor litern. Vi går mer mot ytterligheter samtidigt som vi blir mer gourmeter ju mer vi blir insatta i produkter. Ta det här med chokladprovningar. Har du väl börjat med det uppgraderar du konsumtionen, säger Göran Adlén. Top of the line-produkter Även Thomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel, tror på en ökning av det värdeladdade sortimentet inom branschen. Det är ett viktigt komplement till de 1 000 till 1 500 varorna som ingår i livsmedelsbutikernas basutbud. – När man väl fått vardagssortimentet på plats, och om man inte är en extrem lågpriskedja, då gäller det att fylla på med olika värdeladdade produkter. Ett offensivt utbud av top of the line-produkter kan göra butiken mer intressant och dra in extra marginalkronor, säger Thomas Svaton. Han ser hur kedjorna väljer olika positioner. Vissa väljer ett större ekobaserat utbud, medan andra satsar på färdiglagad färsk mat eller högkvalitativa produkter från olika intressanta regioner i Europa. – Antingen måste man vara en väldigt renodlad lågprisaktör eller så måste man lyckas med både ett bassortiment och mer specialiserat utbud. Annars har man ingen intjäning. Kedjornas utveckling av egna premiumprodukter är ett led i detta, säger Thomas Svaton.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063