Med rättvisan som drivkraft
I Sverige har Rättvisemärkt ännu en försvinnande liten marknadsandel, men Alice Bah Kuhnke framhåller att det inte är marknadsandelarna som avgör. – Vi är en pinne i låret på de stora leverantörerna och detaljhandelskedjorna. Vi väcker debatt och får fler konsumenter att ställa frågor till sina handlare om innehåll och produktionsförhållanden. Hon förklarar att de stora aktörerna blir alltmer medvetna och att det finns en ärlig strävan att åstadkomma bättre förhållanden. – De interna kontrollerna skärps och det är bra, men otillräckligt. Även oberoende kontroller behövs, och vi är faktiskt det enda helt oberoende kontrollorganet som finns inom detta område, säger hon. I Storbritannien säljs det fem gånger mer Fairtrade-produkter per capita än i Sverige. Där har de stora dagligvarukedjorna som Tesco och Sainsbury tagit fram egna varumärkesserier av rättvist producerade premiumvaror. Inget om snällhet – Rättvisemärkt handlar inte om att ge bistånd eller vara snäll, utan helt krasst om att tjäna pengar på varor som är producerade på ett etiskt godtagbart sätt, förklarar hon.