23948sdkhjf

Nu är kvartersbutiken inne igen

Kunderna får allt mindre tilltro till globala varumärken och likartade jättebutiker. Därför blir det allt viktigare med kvartersbutiker och tillfälliga gerillabutiker.

Det hävdar brittiska trendanalysföretaget Global Design Resources, GDR, som nyligen ordnade ett seminarium för svenska butikskedjor. – Konsumenterna vill inte identifiera sig med massmarknadsförda koncept. Det som håller på att hända är att den smarta konsumenten hittar tillbaka till den lilla kvartersbutiken, säger Mikaela Dyhlén, trendananalytiker på GDR, som samlar exempel på innovativa grepp inom detaljhandeln över hela världen. På torsdagen redovisade GDR sin senaste trendrapport för svenska butikskedjor och leverantörer hos konceptutvecklaren Blidholm Vagnemark Design i Stockholm. Ett exempel på kvartersbutikens återkomst är telekomoperatören Oranges oskyltade butik i Notting Hill i London. Borta är mobiltelebutikernas futuristiska och glansiga stil. Istället ser butiken ut som ett galleri med trägolv och på väggarna hänger slitna träramar med bilder som mobilanvändarna själva tagit. Endast ett urval telefoner visas i plexiglasmontrar med handtextade lappar intill.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094