23948sdkhjf

Arken expanderar – ska bli 100 butiker

Zookedjan Arken ska expandera och öka sitt butiksbestånd till närmare 100 butiker i Sverige.

Genom uppköp och nyetableringar hoppas man på en omsättning om en halv miljard om fem år. Arken har under de senaste tre åren strukturerat om bolaget och sin logistik för att nå en bättre lönsamhet. Och nu är det dags att expandera för att öka intäkterna. – Vi har under de senaste tre åren fokuserat på att förtydliga vårt koncept, vi har förenklat för dem som vill öppna en Arkenbutik och vi har förändrat i vår logistik. Nu är det dags att gasa för att öka intäkter och omsättning, säger Lars Bergkvist, vd för Arken hemdjurshandlarna till Dagens Handel. Arkens tillväxt ska lösas, förutom genom ökade reklaminsatser, genom att bygga nya egna butiker och via uppköp av redan befintliga butiker. – Vi är en av två djurkedjor i Sverige, sedan finns det närmare 700 frifräsare bland husdjurshandlarna i landet. Det är de små egna butikerna vi hoppas kunna köpa upp. Vi tror att vi kommer att bygga upp till fem butiker per år och köpa ytterligare fem befintliga butiker per år, säger Lars Bergkvist. De mindre butikerna ska helst ligga i centrumlägen eller köpcentrum och de lite större kommer att etableras ute vid handelsplatser. Inriktningen för kedjan kommer inte att förändras, den kommer att fortsätta sälja levande djur och husdjurstillbehör. Med hjälp av en ny kommunikationsbyrå ska Arken också se över sin grafiska profil. – Tidigare har Arken producerat sitt reklammaterial in-house, men nu ökar Arken sin marknadsföringsbudget kraftigt med en helt ny marknadsföringsstrategi. Det blir också fler samordnade kampanjer ut mot kund, säger Christofer L Brugge, projektledare på kommunikationsbyrån Studio FL som samarbetar med Arken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078