23948sdkhjf

Allt svårare för småbutiker

Det blir allt tuffare att vara en liten, oberoende butik. De stora butikerna och kedjorna lurar i kulisserna och slukar fler och fler kunder och därmed också en större del av marknadskakan.

I alla branscher utom inom bokhandeln, klädhandeln och handeln med ur, guld & optik tar butiker med omsättning över 20 miljoner kronor (exklusive moms) marknadsandelar från mindre butiker. Högst marknadsandel för större butiker har dagligvaruhandeln (81,2 %), möbelhandeln (73,2 %) och järn, bygg och färghandeln (64,6 %). Det framkommer i Branschfakta 2005 som är HUI:s, Handelns Utredningsinstituts, årliga kartläggning av de viktigaste detaljhandelsbranscherna. Inom handel med dagligvaror, möbler och skor sjönk priserna samtidigt som antalet anställda och antalet butiker minskade. Fokuset på lågpris och stormarknadskoncept inom dagligvaruhandeln gör att antalet anställda minskar, liksom antalet butiker. Det såg inte heller särskilt ljust ut för sport- och fritidshandeln som var den enda branschen där konkurserna inte minskade under 2005. Betydligt ljusare ser det ut för detaljhandelsbranschen där klädhandeln och järn-, bygg och färghandeln ingår. De har sett ökande priser, ökat antal anställda och ökat antal butiker under 2005. Bakom de kraftiga skillnaderna står konsumenttrender som idag inte visar tecken på att avmattas. – Prispressen och effektiviseringen inom handeln ger, förutom lägre konsumentpriser och stärkt köpkraft, hushållen en möjlighet att efterfråga högre servicenivå och mera nischade koncept. Det återstår att se vilka aktörer som förmår att utnyttja de möjligheter som den starka prispressen skapar. Det blir allt tydligare att det inte finns någon medelväg för konsumentinriktade företag. Antingen måste ett företag kunna konkurrera, även med internationella utmanare, om att erbjuda lägsta möjliga pris, eller så måste företaget identifiera ett verkligt konsumentbehov som är svårkopierat och som konsumenterna är beredda att betala extra för. Kan du inte klara något av detta får du problem, säger Nils Bohlin, projektledare för Branschfakta i ett pressuttalande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078