Dyrt att snylta på VM:s varumärke
Kommer ni ihåg pizzabagaren som sålde OS-pizza och handlaren som kallade en ost för OS(t)? SOK, (Sveriges olympiska kommitté), tyckte att de båda företagarna gjorde varumärkesintrång och krävde dem på tiotusentals kronor. När SOK:s något bryska metoder fick medial uppmärksamhet backade dock organisationen och drog tillbaka sina krav.
När det gäller fotbolls-VM ägs alla rättigheter till varumärken med anknytning till evenemanget av internationella fotbollförbundet, Fifa.
– De nationella förbunden har ingen rätt att använda VM-loggor eller att sälja dem vidare till sponsorer. Det gäller också uttryck som ”Fotbolls-VM”, ”World Cup”, ”fotbolls-VM 2006 i Tyskland” och liknande. De är skyddade, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet, SvFF. Däremot kan SvFF låta sina sponsorer använda förbundets egen logotyp, enskilda landslagsspelare eller hela landslaget i sin reklam.