23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dyrt att snylta på VM:s varumärke

Pizza och ost fick fart på SOK:s advokater i samband med vinter-OS i Turin. Men under sommarens fotbolls-VM lär det inte bli några juridiska småbråk på hemmaplan. Företag som varumärkessnyltar riskerar att få mäktiga Fifa efter sig.

Kommer ni ihåg pizzabagaren som sålde OS-pizza och handlaren som kallade en ost för OS(t)? SOK, (Sveriges olympiska kommitté), tyckte att de båda företagarna gjorde varumärkesintrång och krävde dem på tiotusentals kronor. När SOK:s något bryska metoder fick medial uppmärksamhet backade dock organisationen och drog tillbaka sina krav.

När det gäller fotbolls-VM ägs alla rättigheter till varumärken med anknytning till evenemanget av internationella fotbollförbundet, Fifa.

– De nationella förbunden har ingen rätt att använda VM-loggor eller att sälja dem vidare till sponsorer. Det gäller också uttryck som ”Fotbolls-VM”, ”World Cup”, ”fotbolls-VM 2006 i Tyskland” och liknande. De är skyddade, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet, SvFF. Däremot kan SvFF låta sina sponsorer använda förbundets egen logotyp, enskilda landslagsspelare eller hela landslaget i sin reklam.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062