23948sdkhjf

Många sidor av spanskt mode

Zaras nya butik på Drottninggatan i Stockholm är luftig och ljus. Här träffar Dagens Handel Jesper Cavalho Andersen, vd för alla Inditexföretag i Skandinavien.

Zara startades av Inditex grundare Amancio Ortega Gaona på 1970-talet. Hans affärsidé att sälja det senaste modet i korta serier i god kvalitet till bra pris har finslipats med den tekniska utvecklingen. Butikscheferna lägger sina beställningar två gånger i veckan via sina handdatorer. Leveransen kommer inom 36 timmar. Butiken är alltid full av nyheter, och vana Zarakunder vet att det gäller att slå till direkt när de hittar något de gillar för de kommer inte att finna samma sak igen. Zaras tvåhundra designers hittar idéer i hela världen. Ledtiden från idé till det att plagget finns i butik är två veckor. – Kunden styr. Butikscheferna vet vad som går bäst just i deras butiker och tar in rätt kläder i rätt mängd. Därför reas nästan inget. Som du ser har vi sparsamt med prisskyltning eftersom vi inte säljer på låga priser. Kunderna vet att kläderna är prisvärda, konstaterar Jesper Cavalho Andersen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094