Butiker slarvar med prismärkning
Färdigförpackade varor, som ost- och charkprodukter, får märkas med enbart jämförelsepris på hyllkanten förutsatt att det finns en prisfrågeterminal vid varorna. Konsumentföreningen Stockholm har undersökt 50 livsmedelsbutiker. Och av dem hade alltså bara en av fyra en prisfrågeterminal nära ostdisken och en av tre hade en terminal nära chark/köttdisken. Enligt Konsumentverket ska en prisfrågeterminal inte vara längre än fem meter från ost- eller charkdisken. – Prisfrågeterminaler nära varorna var ett villkor från myndighetens sida för att butikerna skulle få ta bort prismärkningen. Nästan ett år efter de nya reglerna trätt i kraft finns det en hel del kvar att åtgärda i butikerna, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande. Av de 50 undersökta butikerna tillhörde 31 Coop, 9 Ica, 5 Vi-butikerna, 3 Hemköp, 1 Nettobutik och 1 Daglivsbutik.