23948sdkhjf

Sardus minskar sortiment för att spara

Sardus smalar in sitt sortiment för att öka lönsamheten. Med bara hälften av dagens varumärken ska koncernen få en resultatförbättring på 10 procent per år.

Besparingarna ska ge 60 Mkr i sänkta bruttokostnader. De ska också ge ett resultat före finansnetto och skatt på 7- 8 procent under tre år. För att lyckas med besparingarna ska marknadsföringen och produktutvecklingen ökas på välkända varumärken som Pastejköket, Arbogapastej, Falbygdens Ost och danska 3-Stjernet. – Flera av våra varumärken och produkter är redan marknadsledande men jag är övertygad om att deras ställning kan stärkas ytterligare. Vi kommer framför allt att satsa på att utveckla de segment, där marknaden växer, t ex färdiga smörgåsar och delikatess-produkter, säger Per Strömberg, vd för Sardus i ett pressmeddelande. För att spara pengar ska man bland annat man centralisera ansvaret för varuflödet som inköp, produktion och logistik, ekonomi och administration och produktutveckling. – Vår strategi att växa både organiskt och genom strategiska förvärv kvarstår. Det innebär, att tillväxtmålet fortfarande är ca 15 procent per år varav ca 4 procent skall ske organiskt. Även våra aktierelaterade mål, att vinsten per aktie skall stiga med minst 10 procent om året och att ca 50 procent av vinsten skall delas ut, är oförändrade, säger Per Strömberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093