23948sdkhjf

Höstens färg är rosa

Mellan femton och tjugo svenska kvinnor får varje dag beskedet att de har drabbats av bröstcancer. Det är den vanligaste formen av cancer bland kvinnor, det ställs nästan 7 000 bröstcancerdiagnoser varje år. Och det är en tyvärr en siffra som ökar.

Trots ökningen av antalet fall har dödligheten i bröstcancer successivt minskat. Men 1 500 kvinnor om året som dör av sin bröstcancer är fortfarande en alldeles för hög siffra. Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med Rosa bandet-kampanjen i Sverige tillsammans med privatpersoner, organisationer och företag. Totalt har drygt 80 miljoner kronor samlats in till svensk bröstcancerforskning genom Rosa bandet. Målet i år är att samla in 30 miljoner kronor. Rosa bandet startade 1991 i USA som ett sätt att uppmärksamma den växande sjukdomen bröstcancer. Sedan dess har symbolen vuxit till en internationell folkrörelse. Världen över viger organisationer, företag och privatpersoner oktober månad åt frågan – man ordnar rosa aktiviteter, lyser upp byggnader i rosa och framförallt bär man det Rosa bandet. Förra året startade ett samarbete mellan Cancerfonden och Svensk Handel att arrangera en Rosa lördag i slutet av oktober som en final på Rosa bandet-kampanjen. Tanken är att skapa en folk- och köpfest där handlare, en och en, eller hela köpcentrum tillsammans dekorerar butikerna i rosa, har rosa erbjudanden, rosa ljussättning och säljer Rosa band. På många håll samarbetar butiker, föreningar och kommuner. Visst är bröstcancer bara en av många former av cancer. Och visst finns det anledning att också ordna kampanjer för att samla in pengar för att bekämpa exempelvis prostata-, barn- och lungcancer. Men det är ingen anledning till att inte haka på Rosa lördagen. Istället är det ett utmärkt tillfälle att bana väg för liknande arrangemang för att öka bidragen till forskning om och bekämpning av andra cancerformer. Rosa lördagen den 28 oktober ger handlare och centrumföreningar möjlighet att bidra till kampen mot bröstcancer – och samtidigt skapa uppmärksamhet för sin egen verksamhet. Med Rosa lördag skapar svensk handel goodwill och en uppmärksammad köphelg i samma aktivitet. Att handel är en bransch där merparten av medarbetarna är kvinnor och där en stor del av företagen uteslutande vänder sig till kvinnliga kunder är ytterligare ett argument. Finns det någon anledning till att inte ställa upp?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066