23948sdkhjf

Lyckliga kunder köper mer

Framtidens butikerna är inte bara är rum fulla med kläder eller grejor som vi konsumenter behöver och därmed köper. Nej, de är frestelsedrivna lusthus.

Att kalla sig ”upplevelsecentrum” är väl inte hett och inne längre. Kanske för att det var en felbedömning att tro att en ”upplevelse” är att kunna äta på ett hetsigt McDonalds efter en runda på världens största Konsum? Men allt fler butiker börjar tänka smartare och mer sofistikerat. Målet är att inge konsumenterna en känsla av välbefinnande. Det gör man inte genom att erbjuda allt. Alltför mycket valfrihet är enligt forskarna ändå bara stressande och gör att vi inte köper något alls. Nej, riktigt bra mår vi när vi känner oss uppmärksammande, snygga, spännande, avslappnade etcetera. Några rekommendationer: 1. Det ska inte kosta 5 kronor att gå på toaletten, eftersom den som är kissnödig inte kommer att stanna särskilt länge eller känna sig bekväm nog att prova nya jeans. I Sydney, där jag är nu, är allt gratis och det är aldrig kö. Jag har aldrig handlat så mycket som här. 2. Provrummen ska ha smickrande ljus, bra speglar och utrymme. Man vill inte tvingas snurra omkring bland dammtussar och se varje cellulit i grönt skimmer. Det får mig att hata mig själv och aldrig någonsin mer prova något i den affären. Smycken och skor ska finnas tillgängliga för att skapa helhetsintryck. 3. Musik, vackra saker, dofter, färger och växter kan göra gott för själen efter en hetsig dag på jobbet. Låt butiken vara ett spa i stället för ett vitkaklat kylrum. 4. Personalen får gärna tipsa om saker som kan passa mig. Att prata med polarna i telefon och irriterat titta upp när jag ställer en fråga är inte okej. Inte heller att förfölja mig genom stället. 5. Barnpassning finns på Ica i Nacka. Coolt. Självklart i framtiden. 6. Annat som jag kan behöva ska finnas tillgängligt. Vatten, godis, tips om bästa nattklubben, ett ställe att ladda olika slags mobiltelefoner, en soffa, internet, massage, konstutställning, föreläsningar, dataspel, middag. Den som är lycklig spenderar mer pengar, så vad är lycka för din kund?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14