23948sdkhjf

Slut med prisfokus - nu konkurrerar handeln med service

Svensk Handel släppte i förmiddags sin Handelsbarometer för februari. Samtidigt presenterades rapporten Handelns roll som tagits fram i samarbete med American Express. En slutsats som kan dras av materialet är att handeln nu börjar konkurrera allt mer med service.

Handelsbarometern visar att handeln ser mer optimistiskt på utsikterna än i januari månad. Andelen handlare som tror på en försäljningsökning i den egna butiken är mer än 60 procent. Det finns en stark tro på att handelsåret 2007 blir minst lika bra som 2006. Däremot är det få handlare som förväntar sig att de behöver nyanställa. Månadens tilläggsfråga rör konkurrensförhållandena inom handeln. Panelen fick frågan om vilka aktörer som just nu bjuder den tuffaste konkurrensen. 67 procent svarade att det är stora etablerade aktörerna som är vinnare, medan endast två procent pekar ut aktörer inom tjänstesektorn som tuffa konkurrenter. - Svaret förvånade oss något, men det kan bero på att de svarande inte uppfattade frågan riktigt på samma sätt som vi som ställde frågan, säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman. Branschanalytiker har länge hävdat att detaljhandeln behöver fokusera mer på tjänster för att hålla kundernas intresse uppe. - Antingen har analytikerna fel, eller också är det de få som ser tjänstesektorn som konkurrent som kommer att bli de verkliga vinnarna, säger hon. När handlarpanelen blickar framåt på det närmaste året är det 47 procent som tror att den tuffaste konkurrensen kommer från befintliga aktörer. Ingen tror att tjänstesektorn kommer att bli en vassare konkurrent, men hela 14 procent räknar med att aktörer i andra branscher kommer att bredda sitt utbud, och hela 24 procent förväntar sig hårdare konkurrens från nya inhemska och utländska detaljhandelsföretag. För att bemöta konkurrensen vill 31 procent av de tillfrågade handlarna öka sin servicegrad. Endast tio procent tror att lägre priser kommer att ge dem bättre möjligheter att konkurrera. - Det tyder på att prisfokuseringen är på väg ut, säger Yvonne Ingman. Rapporten Handelns roll visar att handel och tjänstesektor konkurrerar med varandra. I dag går 35 procent av hushållens disponibla inkomst till detaljhandeln, som omsätter 530 miljarder. - Det låter som mycket pengar men för några decennier sedan var andelen kring 50 procent. Globalisering, satsning på egna märkesvaror, effektivisering och stora lågprisaktörer har sänkt priserna på varor, medan priset på tjänster ökat, förklarade Michael Cronholm på HUI. De branscher som går bäst är de som kan utnyttja de trender som råder - moderelaterade branscher rider på vår lust att hänga med, och göra om hemma- trenden ger skjuts åt möbelbranschen, hemelektronik- och järn&bygg. Rapportförfattarnas framtidsscenario innehåller både robotbutiker och mer personlig service. - Shopping kommer att bli alltmer rationell. Utvecklingen går både mot butiker där kunden sköter hela köpprocessen själv, och butiker där kunden inte bara köper en produkt, utan betalar för att få den utvald, hemtransporterad och installerad, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093