23948sdkhjf

Han håller reda på handlarna

Dagens Handel har mött Håkan Sandesjö, Konsumentverkets generaldirektör och konsumentombudsman. Han ska verkställa den nya regeringens tuffa uppdrag till verket: rensa ut pekpinnar, administrera utlokaliseringen till Karlstad och bygga upp en bättre kontroll. Samarbete med handeln ser han som självklart.

I porten till 70-talsfastigheten på Söder i Stockolm finns ingenting som skvallrar om att Konsumentverket huserar där. Tillförordnade generaldirektören Håkan Sandesjö kommer smygande ner och tar emot. Stockholmskontoret är under avveckling, men för att myndigheten ska kunna fungera behöver ledningen finnas på plats i huvudstaden flera dagar i veckan för att bibehålla ett nära samarbete med andra myndigheter. Ett litet gäng arbetar denna fredagseftermiddag i de relativt tomma lokalerna. Håkan Sandesjö tillträdde som konsumentombudsman och generaldirektör i augusti förra året. – Som konsumentombudsman är min uppgift att hålla koll på företag som befinner sig lite i utkanterna. Vi håller ett öga på dem som marknadsför naturläkemedel eller andra produkter per telefon, eller finansiella tjänster som sms-lån till ockerränta. En del företag riktar tydligt in sig på svaga grupper, som unga, äldre eller förståndshandikappade, säger Håkan Sandesjö. Generellt sett tycker han att handelsföretagen sköter sig bra, och han vinnlägger sig om att skapa ett samarbetsklimat. Konsumentfrågor är ett nytt politikområde för Håkan Sandesjö. Han är jurist, med gedigen erfarenhet som domare och som lagstiftare. Under flera år var han chef för Utlänningsnämnden, som lades ner förra året. Juridiskt är han dock förtrogen med konsumentfrågor. Han har under många år arbetat med skiljedomar när det gäller köprätt och avtalsrätt. Han menar att hans nya arbete innehåller en mängd utmaningar, bland annat nya uppgifter som kommit med den nya regeringen. Opinionsbildningen försvinner. Konsumentverket ska i stället ägna mer tid åt att se till att företagen håller sig till marknadsföringslagen och till reglerna för produktsäkerhet. De ska också ge människor i utanförskap bättre möjligheter att göra informerade val när de exempelvis ska låna pengar eller köpa bil. – Omorganisationen vitaliserar Konsumentverket, men att flytta från Stockholm samtidigt som vi organiserar om skapar en del problem, säger han. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 11 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093