23948sdkhjf

Hårdare villkor för småttingarna

Det blir allt tuffare att vara liten enskild handlare. De stora kedjorna tar allt mer av marknaden.

Stora kedjor tog under 2006 större marknadsandelar från de små enskilda. Samtidigt växte antalet butiker i kedjorna och antalet utländska aktörer tar en allt större bit av kunderna. Det visar Handelns Utredningsinstituts, Hui, publikation Branschfakta 2007. – Detaljhandelns stora företag blir allt större. Samtidigt kommer internationella jättar in i många branscher och fortsätter den pris- och produktivitetspress som detaljhandeln går igenom, säger Michael Cronholm, detaljhandelsanalytiker och projektledare för publikationen Branschfakta 2007, i en presskommentar. Det finns ungefär 66 000 butiker i svensk detaljhandel, hälften av butikerna har en ensam ägare som driver butiken. Samtidigt omsätter nästan hälften av detaljhandelns företag över 50 miljoner kronor, och andelen blir större och större för varje år. Över hälften av butikerna finns i Stockholms, Skånes eller Västra Götalands län. Kundernas tryck på god mat och mode var stort förra året. Priserna på både livsmedel, kläder och skor ökade samtidigt som priserna inom elektronikhandeln och möbelhandeln minskade. Samtidigt som modehandeln höjde sina priser har de också vuxit och fått fler anställda, men det gäller främst kedjorna. Möbelhandeln har fått fler butiker, blivit effektivare och fått färre anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079