23948sdkhjf

Svårt få snurr på webbförsäljning

Omsättningen av e-handeln ökar. Allt större summor omsätts, men det är svårt att få lönsamhet i verksamheten för många handlare. Dessutom minskar antalet webbköp.

Det uppger Posten i en undersökning om svenskarnas distanshandelsvanor. Förra året såldes varor för 16,7 miljarder kronor på distanshandel. Men andelen svenskar som handlar på distans minskar. Förra året uppgav 74 procent av kunderna att de handlade på distans, i årets undersökning sade 71 procent att de handlade på distans. Andelen som distanshandlar minst en gång per månad har minskat från 19 till 16 procent.
 Men minskningen ses snarare som en stabilisering av marknaden. – Vi blev lite förvånade först. Men vi ser att det sker en stabilisering, att tillväxttakten avtar och vi går mot en mer mogen marknad, säger Catharina Strömsten, Postens chef för koncernstrategi till Svenska Dagbladet Näringsliv. Det som främst gillas med distanshandeln är just att nischade produkter finns att köpa på internet. Något som gör att människor som inte bor nära ett storstadsområde får tillgång till ett större utbud. De vanligaste varorna är hemelektronik och kläder. Men många små aktörer som säljer varor över webben får så dyra betalningssätt och höga fraktkostnader att det blir svårt att få en lönsam affär. – Vi gör inte så mycket vinst på e-handeln. Det är många stora företag som bromsar för små butiker som oss. Fraktkostnaderna är enorma och det kostar nästan dubbelt så mycket att ta betalt på nätet som det gör i butiken. Det har tagit oss åtta år att nå dit vi är idag och det är först de senaste två, tre åren som nätet nått break-even, säger Erik Börjesson, en av ägarna till den svenska skomodebutiken Sneakersnstuff. Ungefär 40 procent av omsättningen för Sneakersnstuff kommer från webbförsäljningen. Många av kunderna kommer från storstadsregionerna, även från de orter där butikerna ligger. Men Norrland är annars den största marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079