23948sdkhjf

Riskkapital lyfter handelns företag

I detaljhandeln finns höga kassaflöden, och mogna, men ändå utvecklingsbara företag. Det är en lockelse för riskkapitalbolagen, som gärna bistår med pengar och kunnande under några år. Målet är i de flesta fall en börsintroduktion. Trenden är internationell.

Anders Collin , marknadschef på MQ, är mycket positiv till bolagets storägare, riskkapitalbolaget Capman. – De är som goda föräldrar. De har en kunskap och erfarenhet som är bra att kunna stödja sig på i en viktig fas i företagets liv. MQ var innan Capman trädde in en frivillig kedja ägd av ett stort antal enskilda butiksägare. Planen var att göra kedjan mer enhetlig med ett bibehållet enskilt ägande. Men för många av ägarna stod det ändå klart att strukturen, som hade varit ändamålsenlig i en fas då kedjan byggdes upp, nu hade blivit ett hinder för utveckling. – Att Capman köpte MQ i sin helhet har betytt en mycket stor organisationsförändring, säger MQ:s tillförordnade vd Thomas Wernersson. Han förklarar att styrelsearbetet professionaliserats. I dag är lättare att följa upp och att få ett helhetsperspektiv på verksamheten. Göran Barsby , vd för Capman i Sverige, framhåller att riskkapitalbolagen inte specifikt väljer att gå in i en viss bransch. Många detaljhandelsföretag har egenskaper som charmar riskkapital: – Höga kassaflöden kombinerat med en mogen affärsidé tycker vi om. Vi tittar också efter företag som är innovativa och ledande i sin marknadsnisch, säger han. Målet för Capmans innehav i MQ är en börsnotering år 2009. Tom Berggren , vd för Svenska Riskkapitalföreningen, betonar att detaljhandelsföretagen är attraktiva därför att det finns så stora skalfördelar. – Ett bra butikskoncept kan två- och trefaldigas, men det kräver pengar som ägarna ofta inte har. Riskkapitalbolagen har pengarna, men också den erfarenhet som krävs för att driva företag i större skala, säger han. Harald Mix , vd för Altor, som storinvesterat i Byggmax-kedjan, menar att de senaste årens detaljhandelskonjunktur varit lysande. Bruttovinstmarginalerna har ökat, till stor del beroende på bättre inköp och på att varorna betalas i dollar. – Visst kan det komma en avmattning framöver. Med det i åtanke är det klokt att investera i nischade detaljhandelskoncept som inte är så konjunkturkänsliga, säger han. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 46 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063