23948sdkhjf

Marknaden mogen för nätmat

Svenska konsumenter handlar det mesta på nätet ­ men det finns få erbjudanden om att köpa dagligvaror. De stora aktörerna brände sig på nätmat i början av seklet. Nu är marknaden mogen för den andra vågen, men jättarnas skräck sitter i.

Svenska kvinnor yrkesarbetar mer är för tio år sedan. De städar mindre och ägnar mindre tid åt matlagning, men enligt SCB:s tidsanvändningsstudie ägnar de fortfarande lika mycket tid åt att handla dagligvaror. Männens tidsanvändning har inte förändrats särskilt mycket under samma tid. – Det finns stora behov. Svenska kvinnor handlar inte i butik för att de vill, utan för att de inte har något val, säger Emma Hernell på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Anna Norin på Tasteline näthandlar själv, och tycker att det finns en stor utvecklingspotential: – Våra kunder har ett mycket planerat beteende när de handlar. Många av dem värdesätter bekvämlighet högre än lågt pris. Fler och mer lättnavigerade sajter är en önskedröm för många. Andra vågen börjar rulla I slutet av januari gick Axfoods köp av den lilla Stockholmsbaserade kedjan Prisextra. I köpet ingick Netextra som kör omkring 800 leveranser per dag till företag och hushåll. – Stockholmsmarknaden är lagom stor för en fullsorterad aktör som Netextra och några nischaktörer som exempelvis Ekolådan, menar Ingemar Kroon på Axfood. – Förra gången gjorde vi felet att alla skulle ut och slåss om de få kunder som var intresserade. Då var näthandel dyr att sätta upp och krånglig att använda eftersom hushållen hade sega modem. I dag har i stort sett alla hushåll bredband. Ändå tror jag att det finns en spärr mot att handla mat på nätet, säger han. Försök på Coop Coop startade i slutet av förra året försök med e-handel mot konsument i Västerås och i Burlöv. Ursprungligen sattes e-handeln upp för att serva hemtjänst, skolor, och äldreboenden. Coop utnyttjar befintlig logistik för att kunna serva också privatkunder. – Skillnaden mot för några år sedan är att människor nu förstår att e-handel med mat är en tjänst att betala för. Det kostar att plocka ihop, sköta betalningen och köra hem varor. Vi tar 128 kronor. En del tycker att det är dyrt, andra anser det billigt, beroende på det pris de sätter på sin egen tid, säger Peter Wolfort på Coop.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062