23948sdkhjf

Tufft jobba med etik

Den som sticker ut hakan får bereda sig på att få en smäll. Det har flera handelsföretag fått erfara när de offentligt presenterat sitt etiska arbete.

Att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, är inte bara en trend utan för många företag är det en nödvändighet. Dagens kunder blir allt mer medvetna och krav på att varorna produceras med tanke på miljö och etik är lika viktigt som design, kvalitet och pris. Allt fler företag tar därför fram en CSR-policy eller en uppförandekod som ska vara vägledande i deras arbete. I förra veckan lockade Indiskas etik- och miljöchef Renee Andersson många intresserade åhörare när hon på Butiksleverantörsmässan berättade om arbetet med att få företagets cirka 130 leverantörer att efterleva kraven i Indiskas uppförandekod. Det innebär bland annat att man ska ha en dräglig arbetsmiljö, betala skäliga löner, inte använda barnarbetare och ha reglerade arbetstider men också att följa det egna landets lagar. Indiskas uppförandekod är baserad bland annat på regler från Internationella arbetsorganisationen ILO och FN:s konvention om barns rättigheter. Att besöka fabriker i Asien, inspektera produktionslokaler och toaletter, studera arbetsvillkor och anställningsbevis och diskutera diskriminering och föreningsfrihet är ingen dans på rosor. Att komma från ett främmande land och ifråga-sätta ett företags skötsel och ställa krav på förändringar kräver en balansgång. Dessutom är det svårt att räkna hem direkta vinster på hemmaplan av detta omfattande arbete. Att försäljningen ökar och man kan ta ut högre priser för att produkterna är etiskt framtagna är en tveksam ekvation. Trots detta är det ett angeläget arbete för en stor del av landets handelsföretag. Och många är noga med att berätta om det viktiga arbete man genomför. Samtidigt som man utsätter sig för kritiskt granskande ögon: har man verkligen torrt på fötterna? Vissa företag väljer att arbeta i det tysta med sitt etik- och miljöarbete. Helt enkelt därför att de är medvetna om att de alltid riskerar kritik för att alla detaljer inte håller måttet. De kanske hundratalet leverantörer som man har koll på kan ha tusentals underleverantörer som är hart när omöjliga att kontrollera. Tidigare har bland andra Indiska och H&M hamnat i blåsväder när det uppdagats brister i kontrollen långt bak i leden. I dagarna var det Axfoods tur när de på eget bevåg besökt bananplantager för att undersöka arbetsvillkoren. Men det får ändå inte företagen att ge upp sitt angelägna arbete. ”Vi är ett litet företag men vi kan påverka så mycket” sammanfattade Indiskas etikchef sitt föredrag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079