23948sdkhjf

Wesc vågar satsa på turbulent börs

Ytterligare ett konsument-varuföretag tar steget in på börsen. Det är streetwearmärket Wesc som tänker notera sig på First North. Men analytiker som Dagens Handel har talat med ställer sig tveksamma till ett inträde på börsen i dagsläget.

2007 var ett guldår för många av börsens detaljhandelsföretag och modeföretagen i synnerhet. Privatkonsumtionen gick på högvarv, svensken handlade som aldrig förr. Det klirrade i kassorna hos handlare och leverantörer och bolagens intresse för en börsnotering var större än någonsin. Många tog också steget att lista sig, och några blev veritabla framgångsraketer som till exempel det lilla klädföretaget Odd Molly. Internetbanken Nordnets analyschef Peter Malmquist ser dock inte särskilt ljust på framtiden: – De kurvor jag sitter och tittar på visar att tillväxten i världen är på väg ner. Fördelningen däremot är ojämn. USA ligger som sänket, medan Kina fortfarande är rena luftballongen. Han tillägger att eftersom hans analys är att USA är det viktigaste landet, så har han en väldigt negativ syn på konjunkturutvecklingen. – Konsumtionen, även hushållens, är överlag mattare nu än tidigare, också i Sverige. Visserligen har vi här hemma fortfarande en hög konsumtion, men definitivt inte lika stor som för ett halvår sedan. Med tanke på vad som händer i USA och med tanke på oron på världens börser, säger Peter Malmqvist att om han fick frågan om huruvida det var läge att gå in på börsen nu skulle han avråda bestämt. – Du får för dåligt betalt! Jag kan inte förstå varför man skulle vara intresserad av att sälja sitt bolag i en marknadssits där få vill köpa. Därför tror jag att ett litet bolag som Wesc, som dessutom är beroende av den amerikanska marknaden, kan få det svårt, säger han. Med undantag för H&M står kläd-aktierna över huvud taget inte särskilt högt i kurs för närvarande, påpekar han. Carl Eckerdal , detaljhandelsanalytiker på investmentbanken ABN Amro, är inte fullt lika pessimistisk som Peter Malmqvist. Men även han har varit med om bättre tider för en börsintroduktion. – Det är väl närmast det rådande börsklimatet, i högre grad än konjunkturen, som gör att det inte är det mest optimala att notera sig just nu. Å andra sidan måste man bedöma varje bolag från fall till fall, för att se om det är läge att satsa på börsen eller att vänta på bättre tider. MQ hade ju till exempel tänkt introducera sig i år, men berg- och dalbanan på börsen har gjort att man skjutit på saken, säger han. Både Carl Eckerdal och Peter Malmquist pekar också på att oron i världen påverkar de internationella investerarnas syn på de svenska detaljhandelsbolagen. Det faktum att ekonomin svajar och privatkonsumtionen minskar på deras hemmamarknader, gör att de tror att bilden är lika dyster även i Norden. – I stället för att investera i något som i dag ses som ett högriskprojekt, till exempel ett litet okänt klädföretag, så säljer man sina nordiska detaljhandelsaktier. Det blir rena dominoeffekten, säger Carl Eckerdal. Men på Wesc låter man sig inte påverkas av dystra framtidsutsikter. – Det är ganska enkelt. Vi är redo, bolaget är redo. Vi har byggt en plattform under ett antal år, vi har byggt varumärket och vi har byggt organisationen. Nytt kapital ger oss möjlighet att fortsätta utveckla Wesc, säger finanschefen Johan Larsson. – Våra rådgivare har tillsammans med styrelsen gjort bedömningen att läget är bra för oss nu, även om marknaden går upp och ner. Då kör vi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078