23948sdkhjf

Gyllene framtid spås för Malmö

Handeln i Malmöregionen har stora framtidsplaner. Stor inflyttning, köpstarka konsumenter och stora satsningar på nya handelsplatser kommer att ge ett fortsatt uppsving. Pendlarna mellan Malmö och Köpenhamn är viktiga informationsbärare som ytterligare kan hjälpa den svenska handeln.

– Konsumtionen i Öresundsregionen kommer att öka mest dit folk flyttar och där det är billigast att handla, alltså i Skåne. Det säger Anders Olshov, vd och analytiker på Öresundsinstitutet. Han presenterade sin analys över Malmöhandeln på Handelns Dag i Malmö i början av veckan. En analys som fick merparten av deltagarna att se framtiden an med tillförsikt. – Den stora danska inflyttningen till Skåne kommer att fortsätta. Hela Öresundsregionen lockar allt fler företag och skapar nya arbetstillfällen och befolkningen kommer att växa med cirka 190 000 personer fram till år 2020. Enbart Malmö kommer att få mellan 40 000 och 45 000 fler invånare, spår Anders Olshov. En stor del av dessa kommer att vara danskar, som oftast bor i Sverige men jobbar kvar i Danmark där lönenivån är betydligt högre. Mellan 10 och 15 procent av Malmös befolkning kommer att vara danskar. Och i bostadsområden som Hyllie, som ligger strategiskt efter tåglinjen till Köpenhamn, är sannolikheten stor att majoriteten kommer att vara danskar, menar Anders Olshov. Det här kommer att ge starka spår i handeln. Kunderna handlar helst där de bor. Att prisnivån är lägre i Sverige än i Danmark betyder också mycket. Enligt en prisjämförelse i 25 EU-länder låg de danska varupriserna 37 procent över genomsnittsnivån medan de svenska hamnade 16 procent över. Öresundsbron kallas redan för Rabattbron på den danska sidan. De svenska öppettiderna spelar också en stor roll. – Malmöregionen kommer att befolkas av en köpstark konsumentgrupp, både av svenskar som jobbar i Danmark och danskar som bor i Sverige. Det kommer att gynna handeln, framför allt av lyx- och nischprodukter, enligt Anders Olshov. Köpenhamns konkurrensfördel är att den är mer en storstad med flera stjärnkrogar, sevärdheter och butiker med design och märkeskläder. – Men Malmö kommer att få mer av storstadskaraktär, precis som Köpenhamn och Stockholm, i och med utbyggnaden av bostäder och köpcentrum och fler invånare med god ekonomi. En viktig grupp för handeln att ta tag i är pendlarna. Prognosen mellan år 2000 och 2040 pekar på att de kommer att öka från 3 000 till så många som 80 000. – Pendlarna har koll på både Malmö och Köpenhamn. De vet var utbudet är bäst och priserna lägst. De är viktiga informationsbärare som gärna berättar för sina vänner och kan locka många danskar att åka till Skåne för att shoppa, säger Anders Olshov. Några orosmoln finns dock. – Stigande räntor kan innebära prisnedgång på bostadsmarknaden och minska efterfrågan på möbler och kapitalvaror. Det kan också dämpa konsumtionstillväxten. Kampen om arbetskraften kan också innebära att lönerna i handeln liksom i övriga arbetslivet i Skåne kommer att öka, avslutar Anders Olshov. Läs mer om handeln i Malmö i papperstidningen Dagens Handel vecka 17-18

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078