23948sdkhjf

Din personal är ditt varumärke

Personalen som dina kunder träffar i butiken blir ditt varumärke; sedan spelar det ingen roll hur mycket du jobbat på marknadsföringen av dina varor. För att hitta någon som stärker företagets engagemang på ett område, som ger bra service eller som har den rätta looken, kan man få leta på oväntade ställen. Dagens Handel har träffat några företag som jobbar med att stärka sina varumärken på butiksgolvet.

Rekrytering av personal är viktigare än vad många inser. Rätt personer som möter kunderna kan vara skillnaden mellan vinst och förlust, mellan ett spännande varumärke och ett ointressant. – För att få butiksverksamheten trovärdig måste man leva varumärket. Det gäller alla, från ledningen till personalen i butiken. Rekryteringsprocessen är central för detta, säger Gunnar Surtevall, vd för Svensk Handel Kunskap. Gunnar Surtevall är en av de aktörer från Svensk Handel och handelsbranschen som tagit fram en metod för att jobba med validering inom handeln. Validering innehåller olika riktlinjer som handeln kan ta till hjälp vid rekrytering för att öka chanserna att hitta rätt personal. – Vi har, i samarbete med handels aktörer och experter, tagit fram ett antal punkter för att bedöma personal genom bland annat utforskande samtal, arbetspsykologiska tester och rollspel, säger han. Vid rekrytering är fallgroparna många. Traditionellt rekryterar man via ansökningar och referenser. Risken är att man ägnar intervjun åt att bekräfta det första intrycket. – Sannolikheten att man ska träffa rätt person vid ett traditionellt förfarande är 15 procent. Gör man i stället en rekrytering utefter handelns valideringsmetod, så ökar chanserna till 85 procent, säger Gunnar Surtevall. Han berättar att de flesta tror att det kostar max 50 000 kronor att rekrytera en person. Men enligt experter kostar det upp emot 300 000 kronor från första annonsering till att en nyanställd är helt självgående. För att få till en bra rekryteringsprocess är fler saker viktiga, exempelvis introduktionen. Det kunderna möts av i butiken är det intryck, det varumärke de tar med sig därifrån. Därför är rekryteringen också en del av att stärka butikens varumärke. Calle Peyron , vd för nätverket Mind Your Brand, har jobbat med varumärken och hur man utvecklar dessa under 15 år. Han anser att man måste börja längst upp i en organisation. – Rätt ledare lockar till sig rätt medarbetare som vill utveckla företaget och vara med och bygga något framgångsrikt. Känner alla engagemang får man en yrkesstolthet. Han nämner Bodyshop som ett tydligt exempel på företag som lyckats bra. – När Bodyshop startade hade man ett budskap om att de brydde sig om människor, miljö och djur. Man trodde så hårt på den devisen att det fick stå ”Mot djurförsök” på förpackningarna. Företagets starka ledare, Anita Roddick, förmedlade budskapet, säger han. – I varje butik anställdes dessutom en djurrättsaktivist, som gav ytterligare en dimension i form av kunnande. Det är ett tydligt exempel på rätt rekryteringar som därmed skapade ett starkt varumärke, säger Calle Peyron. – Många förenklar sin vision med något luddigt som: ”Vi ska vara ledande på livsmedel i Sverige.” Men det räcker inte. Personalen måste känna att det är kul och utvecklande att leva varumärket. De arbetsgivare som inte ger sin personal möjlighet att utvecklas med företaget bedriver rovjakt på sina anställda. Läs mer om rekrytering i vecka 17-18 av Dagens Handel – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063