23948sdkhjf

Kräsna föräldrar ger barnbutiker en tuff match

Det gäller att satsa rätt om man ska klara sig i den hårdnande konkurrensen på barnklädesmarknaden. Trots att vi lägger mer pengar än någonsin på våra barn stänger svenska barnkedjan Guppi i dagarna ned sina sista butiker.

Efter att ha haft ett drygt trettiotal Guppibutiker i början av tjugohundratalet försvinner under hösten de fyra sista. – Det har nästan varit deflation på klädpriser i Sverige de senaste åren. Samtidigt har leverantörerna varit tvungna att ta ut sina priser och hyrorna har i det närmaste tredubblats för de lägen vi haft. Nu bär sig inte Guppi längre så vi tvingas lägga ned, säger Peter Engberg, driftsansvarig för Guppi Avenyen AB. Starka kedjor, konkurrensen från webben och att kunderna prioriterar boende och resor framför märkeskläder tror Peter Engberg är anledningarna till att Guppi inte klarat sig. Men antalet barnklädesbutiker ökar. Mellan år 2005 och 2007 ökade antalet med närmare sex procent. Summan som svenska barnfamiljer förra året lade i snitt på sina barn upp till sex år uppgick till ungefär 5 840 kronor per barn. Det är, enligt Gfk, en ökning med elva procent från 2006. Pernilla Hansson , journalist på modebranschtidningen Habit tror att det handlar om att profilera sig om man ska klara sig i den allt hårdare konkurrensen. – Kedjor som H&M och Lindex är stora på barnmode i Sverige men små detaljister med nya varumärken vinner mark, särskilt i större städer. Det har tvingat kedjorna att se över sitt utbud och i viss mån överge det klassiska barnmodet i ljusblått och rosa. Butiker som haft ett mer traditionellt mode för barn får kanske svårare att klara sig i konkurrensen mot nya mindre butiker med mer udda varumärken, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094