Skoföretag satsar stort på näthandel
Det menar svenska nätskobutiken Brandos grundare. Svenska Brandos har grundats av Karl-Johan Pantzar och Fredrik Juto. Företaget har haft verksamhet under drygt två år och grundarna tror stenhårt på svensk skomarknad. – Vi frågade oss varför skoförsäljning på nätet inte var lika stort i Sverige som utomlands. Här såg vi en marknad, säger Karl-Johan Pantzar till Dagens Industri. De två grundarna tror att tio procent av den svenska skohandeln kan komma att ske på nätet, det utgör en betydande del av de tio miljarder kronor som företaget uppskattar att svensk skomarknad omsätter. Brandos vill vara breda. Företaget vill erbjuda ett så stort utbud som möjligt och nischar sig därmed mot massmarknaden. Totalt har butiken 170 skovarumärken och 3 200 modeller. – Skoleverantörerna var överraskande positiva till vår idé. Det var som om de länge väntat på en messias, säger Karl-Johan Pantzar.