23948sdkhjf

Hemelektronik förbereder sig för lågkonjunkturen

Hemelektronik anses höra till de branscher som får problem när tiderna blir sämre. Konsumenterna tenderar att avstå från sådant som inte hör till livets nödtorft, och slutar att låna till konsumtion. I USA har hemelektronikkedjor fått stora problem, men i Sverige håller de stora hemelektronikhandlarna modet uppe.

I november ansökte USA:s näst största hemelektronikkedja Circuit City om konkursskydd och världens största elektronikkedja Best Buy fick i oktober uppleva att omsättningen i jämförbara butiker sjönk med 7,6 procent. I måndags gick Skånebaserade näthandeln datorbutiken.com i konkurs på grund av kraftigt vikande försäljning under de senaste månaderna. De senaste åren har hemelektronikbranschen gått mycket bra. I Sverige fick marknaden en kraftig skjuts av övergången till digital-tv då hushållen tvingades investera i boxar och nya antenner. Samtidigt passade många på att skaffa platt-tv. Högtryck i ekonomin och låga räntor gjorde det lätt att låna till dyrare hemelektronik som exklusiva tv-apparater och hemmabio-system. När hemelektronikbranschens försäljning nu minskar sker tappet från en hög nivå. – Lånefinansierad konsumtion tar stryk när tiderna blir sämre, säger Linda Thunström, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Hon förklarar att konsumenterna under lång tid vant sig vid att ständigt få bättre prestanda till lägre pris. Därför har många nu is i magen och väntar in rean innan de handlar. Kedjorna står med stora lager, och börjar redan nu rea inför julen. Samtidigt menar Linda Thunström att moderna människor har vant sig vid en viss standard. Utan fungerande mobil, tv och dator klarar vi inte våra vardagsliv. Därför finns det hela tiden behov av elektronikprylar. Dessutom stannar inte den tekniska innovationstakten av för att ekonomin sackar. Det kommer hela tiden smartare, billigare och mer effektiva produkter. Hemelektronikkedjorna har olika strategier för att klara krisen. The Phone House, främst känt som mobiltelefonsäljare, har under de senaste månaderna blivit stora på minidatorer. De är hälften så skrymmande som en vanlig lap-top, väger ett kilo och har bra prestanda – en given julklapp i 3 000-kronorsklassen, enligt The Phone House vd Daniel Lindholm. Han är riktigt nöjd med steget att bredda sortimentet när det nu blir kärvare tider: – Vi stärker vår position som vägledare i bredbands- och laptopvärlden. Som mobiltelefonsäljare har vi skapat relationer till våra kunder, eftersom vi säljer mobiler med abonnemang. Nu säljer vi mini-datorer med mobila bredbands-abonnemang. Vi möter konkurrensen från näthandeln med att ha välutbildade säljare, som verkligen kan hjälpa kunden med att hitta fungerande lösningar. The Phone House fortsätter att öppna nya butiker i den takt som planerats. Näthandlaren Netonnet, som också säljer sina produkter via lagershoppar i mindre centrala lägen, litar på att företagets struktur med låg kostnadsmassa och pressade marginaler ska leda säkert genom krisen. – Kunderna blir mer kostnadsmedvetna. Det kan vara en fördel för oss, säger vd Anders Halvarsson. Han anser att Nettonnet skulle klara ett volymtapp bättre än företag med stora påkostade butiker, men han tror också att företaget har god chans att behålla volymerna. – På en fallande marknad kan vi troligen ta marknadsandelar, säger han. Den tyska hemelektronikjätten Media Markt befinner sig i en expansiv fas i Sverige. Denna höst öppnar Media Markt hela sex nya varuhus i södra Sverige, och anställer 600 personer. Erwin Rauh , chef för den svenska verksamheten uttrycker ingen oro: – Eftersom det är en så stark underliggande ökad efterfrågan på hemelektronik bedömer vi att inom sällanköpshandeln bör hemelektronik gå ganska bra. Han säger att Media Markt inte har märkt någon effekt av lågkonjunkturen ännu. Målet är att bli ledande i Sverige på hemelektronik, och medlet är att skapa shoppingpalats med 45 000 artiklar till superlåga priser, där det också erbjuds god service. Traditionell fackhandel har, trots att många hävdat motsatsen, historiskt klarat sig bra i lågkonjunktur. Frivilligkedjan Euronics vd Peter Örbrink är klar över sin uppfattning: – I dåliga tider söker konsumenterna trygghet. Då känns det bäst att gå till den lokala handlaren och få garanterat god service och vettiga priser, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.566