23948sdkhjf

Hemelektronik förbereder sig för lågkonjunkturen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Hemelektronik anses höra till de branscher som får problem när tiderna blir sämre. Konsumenterna tenderar att avstå från sådant som inte hör till livets nödtorft, och slutar att låna till konsumtion. I USA har hemelektronikkedjor fått stora problem, men i Sverige håller de stora hemelektronikhandlarna modet uppe.

I november ansökte USA:s näst största hemelektronikkedja Circuit City om konkursskydd och världens största elektronikkedja Best Buy fick i oktober uppleva att omsättningen i jämförbara butiker sjönk med 7,6 procent. I måndags gick Skånebaserade näthandeln datorbutiken.com i konkurs på grund av kraftigt vikande försäljning under de senaste månaderna. De senaste åren har hemelektronikbranschen gått mycket bra. I Sverige fick marknaden en kraftig skjuts av övergången till digital-tv då hushållen tvingades investera i boxar och nya antenner. Samtidigt passade många på att skaffa platt-tv. Högtryck i ekonomin och låga räntor gjorde det lätt att låna till dyrare hemelektronik som exklusiva tv-apparater och hemmabio-system. När hemelektronikbranschens försäljning nu minskar sker tappet från en hög nivå. – Lånefinansierad konsumtion tar stryk när tiderna blir sämre, säger Linda Thunström, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Hon förklarar att konsumenterna under lång tid vant sig vid att ständigt få bättre prestanda till lägre pris. Därför har många nu is i magen och väntar in rean innan de handlar. Kedjorna står med stora lager, och börjar redan nu rea inför julen. Samtidigt menar Linda Thunström att moderna människor har vant sig vid en viss standard. Utan fungerande mobil, tv och dator klarar vi inte våra vardagsliv. Därför finns det hela tiden behov av elektronikprylar. Dessutom stannar inte den tekniska innovationstakten av för att ekonomin sackar. Det kommer hela tiden smartare, billigare och mer effektiva produkter. Hemelektronikkedjorna har olika strategier för att klara krisen. The Phone House, främst känt som mobiltelefonsäljare, har under de senaste månaderna blivit stora på minidatorer. De är hälften så skrymmande som en vanlig lap-top, väger ett kilo och har bra prestanda – en given julklapp i 3 000-kronorsklassen, enligt The Phone House vd Daniel Lindholm. Han är riktigt nöjd med steget att bredda sortimentet när det nu blir kärvare tider: – Vi stärker vår position som vägledare i bredbands- och laptopvärlden. Som mobiltelefonsäljare har vi skapat relationer till våra kunder, eftersom vi säljer mobiler med abonnemang. Nu säljer vi mini-datorer med mobila bredbands-abonnemang. Vi möter konkurrensen från näthandeln med att ha välutbildade säljare, som verkligen kan hjälpa kunden med att hitta fungerande lösningar. The Phone House fortsätter att öppna nya butiker i den takt som planerats. Näthandlaren Netonnet, som också säljer sina produkter via lagershoppar i mindre centrala lägen, litar på att företagets struktur med låg kostnadsmassa och pressade marginaler ska leda säkert genom krisen. – Kunderna blir mer kostnadsmedvetna. Det kan vara en fördel för oss, säger vd Anders Halvarsson. Han anser att Nettonnet skulle klara ett volymtapp bättre än företag med stora påkostade butiker, men han tror också att företaget har god chans att behålla volymerna. – På en fallande marknad kan vi troligen ta marknadsandelar, säger han. Den tyska hemelektronikjätten Media Markt befinner sig i en expansiv fas i Sverige. Denna höst öppnar Media Markt hela sex nya varuhus i södra Sverige, och anställer 600 personer. Erwin Rauh , chef för den svenska verksamheten uttrycker ingen oro: – Eftersom det är en så stark underliggande ökad efterfrågan på hemelektronik bedömer vi att inom sällanköpshandeln bör hemelektronik gå ganska bra. Han säger att Media Markt inte har märkt någon effekt av lågkonjunkturen ännu. Målet är att bli ledande i Sverige på hemelektronik, och medlet är att skapa shoppingpalats med 45 000 artiklar till superlåga priser, där det också erbjuds god service. Traditionell fackhandel har, trots att många hävdat motsatsen, historiskt klarat sig bra i lågkonjunktur. Frivilligkedjan Euronics vd Peter Örbrink är klar över sin uppfattning: – I dåliga tider söker konsumenterna trygghet. Då känns det bäst att gå till den lokala handlaren och få garanterat god service och vettiga priser, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.162