23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Specsavers satsar offensivt

Den brittiska optikkedjan Specsavers satsar på att bli störst i Sverige. I dag är kedjan tredje största i landet. Nu vill man gå om största konkurrenten Synsam genom att öppna 50 nya butiker.

Specsavers har på några år blivit en av de största aktörerna inom optik i Sverige. Genom köpet år 2004 av Blic och Två Blå fick man omgående ett kedjenät om 50 butiker . I dag har Specsavers 83 butiker över hela landet. – Vi har hittills investerat omkring 250 miljoner kronor i Sverige och det har gått fantastiskt bra. Vi har fått ett väldigt genomslag på den svenska marknaden där konsumenterna tidigare tvingades betala rekordhöga priser för sina glasögon. Nu har vår ägare beslutat att satsa ytterligare 100 miljoner kronor i Sverige i allt från fler butiker till mer marknadsföring och ytterligare prissänkningar, säger Henrik Wiberg, Sverigechef för Specsavers till Dagens Industri. Enligt planerna ska Specsavers nå en omsättning på över en miljard kronor årligen under de närmaste åren. – Vi slåss redan med Synoptik om andra platsen, men vårt uttalade mål är att gå förbi även Synsam och bli störst i Sverige. För att klara det siktar vi bland annat på att öppna ytterligare runt 50 butiker, säger Henrik Wiberg. Brittiska Specsavers har totalt 1 250 butiker i tio länder och är den tredje största optikkedjan i världen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078