23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenskt snus ska lanseras globalt

Rökfria tobaksprodukter ska lanseras globalet. Ett samarbete mellan Swedish Match och Philip Morris International ska resultera i fler rökfria tobaksprodukter.

Swedish Match AB och Philip Morris International har tillsammans startat ett joint venture företag, där bolagen äger 50 procent vardera., i syfte att kommersialisera svenskt snus och andra rökfria tobaksprodukter globalt, utanför Skandinavien och USA. Båda företagen ska licensiera sina respektive varumärken och immateriella rättigheter till det gemensamma företaget. – PMI är den idealiska strategiska partnern för Swedish Match i den rökfria kategorin. Avtalet ger oss möjlighet att erbjuda våra kvalitetsprodukter till konsumenter över hela världen. Den rökfria kategorin har visat betydande tillväxt i Sverige och Norge under ett antal år och vi anser att rökfria tobaksprodukter, och i synnerhet svenskt snus, har potential utanför nuvarande marknader, säger Lars Dahlgren, Swedish Match vd och koncernchef. Joint venture företaget kommer att ha sitt säte i Stockholm. Styrelsen kommer att bestå av sex ledamöter; tre från respektive företag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03