Mindre butiker och vassare personal är framtiden
Det är tolfte året i rad som rapporten över de 250 största detaljhandelsföretagen i världen, den globala ekonomins utveckling och framtida trender inom handeln presenteras. Av årets rapport framgår bland annat att de 250 största detaljhandelsföretagen blir allt större. År 2005 verkade företagen i snitt i 5,9 länder. I den senaste mätningen som gäller för år 2007 så fanns företagen i 6,8 länder. – Samtidigt som företagen blir större har de tio största företagen på listan fått en lägre tillväxttakt, från 7,6 procent år 2006 till 7,2 procent år 2007, säger Lars Egenäs, auktoriserad revisor vid Deloitte Sverige och ansvarig för branschgruppen Consumer Business. Att företagen blir större samtidigt som de får en allt lägre tillväxt visar på ett trendbrott. Det kan noteras att de handelsaktörer som finns i färre än tio länder har en högre tillväxt medan aktörer med representation i fler än tio länder fokuserar på lönsamhet.