23948sdkhjf

Underskatta aldrig den lokala marknaden

Vi lever i en allt mer globaliserad värld och det diskuteras mycket om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna. Allt fler företag väljer att expandera genom att hitta nya marknader och etablera sig i andra länder. Med mer eller mindre lyckade resultat.

Det är självklart både lockande och lätt att tro att det bara är att kopiera och föra över ett vinnande koncept från en marknad till en annan. Men trots att konsumenterna blir allt mer lika i olika delar av världen och efterfrågar i stort sett samma varor och tjänster, så finns det ännu fler olikheter än likheter vad gäller köpmönster, kulturer och ekonomiska villkor. I veckan presenterade Svensk Handel en undersökning som man låtit genomföra bland åtta stora köpcentrum i Stockholmregionen. I enkäten har butiker och butikskedjor, som är hyresgäster i köpcentrumen, fått svara på frågor om hur nöjda de är inom olika områden, exempelvis hyresnivåer, marknadsföring, städning och bevakning samt skötsel och utnyttjande av gemensamma ytor. Undersökningen visar på stora skillnader på hur nöjd handeln är med olika fastighetsägare. Exempelvis kan nöjdheten om det allmänna förhållandet variera mellan 5 och 65 procent. Att de som får sämst betyg i undersökningen är de två stora utländska fastighetsaktörerna Boultbee och Unibail Rodamco, är något uppseendeväckande. Båda är stora internationella företag som kan tyckas ha goda erfarenheter och kunskap om hur man får nöjda hyresgäster. Förklaringen till att man inte lyckas lika bra som de svenska är troligtvis flera. Exempelvis att man inte har anpassat sina hyresavtal till svenska förhållanden, vilket har skapat både förvirring och missnöje. Liksom att man har en mer hierarkisk arbetsorganisation vilket skapar långa vägar till beslutsfattandet, något som vi i Sverige inte är vana vid. Misstagen som de utländska fastighetsägarna gör är ingalunda unika, liknande misstag gör även många handelsföretag som etablerar sig i andra länder. Det finns mängder av exempel på såväl internationella kedjor som stångat sig blodiga för att slå sig in på den svenska marknaden som svenska kedjor som kämpat med stora förluster för mindre lyckade utlandsetableringar. Vi lever i en global värld, men man ska aldrig underskatta den lokala marknaden. Först när man är ödmjuk inför den så har man möjlighet att lyckas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11