Skämsmaten i kundkorgen
Bantningsmedel och snacks, det skäms svenskarna över att ha i kundkorgen. Tvärtom är det med den lyxigt, dyra maten.
Glatt heja på grannen och stolt posera vid kundvagnen. Eller huka bland hyllorna och gömma undan kundkorgen.
"Du är vad du äter"
Livsmedelsföretagen har undersökt vad svenskarna känner för sina matinköp. Nästan fyra av tio svenskar säger att de kan bilda sig en uppfattning om en människa utifrån vad hon har i matkassen och lägger upp på kassans varuband. Föreställningen "du är vad du äter" är stark.
Var fjärde kvinna, och var femte man, skäms för vad de äter. Och mest skämmigt är det med dietmat, som bantnings- och lightprodukter. På andra plats kommer snacks och chips följt av färdigmat.
Mat-tid är statustid
Tid är en bristvara, konstaterar Livsmedelsföretagen och menar att det bidrar till att det blivit hög status att laga mat från grunden. Ju mer tidskrävande, som lågkok och surdegsbröd, hur ”finare”.
Sociala medier är matskrytarnas forum nummer ett. På Instagram är till exempel hastaggar som
#instafood och #food betydligt mer populära än mode- och musikbilder.
10 i topp – skämsmaten
1. Dietmat (bantnings- eller lightprodukter) 20 %
2. Snacks 19 %
3. Färdigmat 17 %
4. Snabbmat (hamburgare, pizza) 17, %
5. Mat med mycket tillsatser 17, %
6. Halvfabrikat 13 %
7. Mat från lågprisvarumärken 9 %
8. Mat som inte är ekologisk 5 %
9. Mat som inte är miljömärkt 5 %
10. Kött 4 %
10 i topp – skrytmaten
1. Dyr och exklusiv mat 40 %
2. Vin och andra dryckeskunskaper 39 %
3. Nyttig och hälsosam mat 36 %
4. Hembakat bröd 33 %
5. Ekologisk och ”schysst mat” 33 %
6. Besök på nya och heta restauranger 29 %
7. Egenplockad svamp eller bär 29 %
8. Närproducerad mat 29 %
9. Mat lagad från grunden 28 %
10. Mat som är komplicerad att tillaga 27 %
(Procentsatserna anger hur stor andel av de tillfrågade som anger att de skäms över resp. skryter om respektive matkategori)
Undersökningen utfördes under oktober 2012 av United Minds på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt deltog 1 025 personer i undersökningen.