Franchiseföretagen tror på framtiden
Svenska franchiseföretag tror både på ökad tillväxt och sysselsättning. Svenska Franchiseföreningen har tillsammans med HUI Research tagit temperaturen på framtidstron bland svenska franchiseföretag.
Branschen tror både på en positiv omsättningsutveckling och utvecklingen av antalet anställda. Den ljusa framtidstron är framförallt ett resultat av att många svenska franchiseföretag tror på en positiv omsättningsutveckling de kommande sex månaderna, både för det egna företaget och för branschen som helhet.
Synen på utvecklingen av antalet anställda präglas också av optimism, men inte lika stark som den gällande omsättningsutvecklingen.
Tydlig optimism
Eftersom detta är den första Franchisebarometern finns inget historiskt referensvärde att jämföra utfallet med. Men undersökningen visar tydligt att svenska franchiseföretag ser ljust på framtiden. Att så är fallet förvånar inte Anders Svensson , vd på Svenska Franchiseföreningen:
– Vi gläds åt den optimism som präglar branschen. Franchising växer och blir en allt viktigare motor för att få i gång småföretagandet och därmed sysselsättningen i Sverige. Att bli franchisetagare är den brygga som många behöver för att våga gå från anställd till att starta eget, säger han i en kommentar.