Hyttfors brandfackla: "Vi kan vinna på att sälja mindre"
Stefan Hyttfors är journalisten, som blev pr-person och nu ägnar sig åt att ruska om konferensdeltagare med sina föreläsningar där han sätter fingret på några av samtidens heta frågor. – Men största sannolikhet kan vi se fram emot en framtid där vi kan vinna på att sälja allt mindre.
Stefan Hyttfors påpekar att de flesta i väst har det ganska bra:
- Då får man fundera på: vill man att framtiden ska bli bättre - eller sämre?
Den som kommer till slutsatsen att bättre än så här kan det inte bli, kan köra på som vanligt.
- Eller, vll man istället fokusera på barn och barnbarn - så kanske det är värt några uppoffringar...
Från ord till handling
Hållbart företagande, csr, etiska hänsynstaganden - det finns knappast något företag som inte känner till de begreppen. Stefan Hyttfors anser att det nu är dags att gå från ord till handling. Företagen har ett ansvar för att visa konsumenterna vägen:
- Nu räcker det inte att jobba med "välgörenhetsprojekt" lite vid sidan om.
Och det går att göra, utan att göra avkall på lönsamheten.
– Framöver går det inte att fortsätta växa genom att sälja allt större volymer och hitta nya marknader. Nu får företaget istället lov att fokusera på marginalerna, säger han.
Hållbar förutsättning
Det kan till och med vara så att ett ansvarsfullt företagande blir en förutsättning, även i det korta loppet.
- Alternativet är att några konkurrenter driver på utvecklingen, belönas av konsumneten, blir populära och därmed framgångsrika, reflekterar Stefan Hyttfors.
Intelligent kapitalism
Apropå kvartalskapitalism och börsanalytiker som på bolagsrapporternas frågestund talar om ”löneinflation i Bangladesh” säger Stefan Hyttfors:
– Det är inte intelligent kapitalism. Man får bestämma sig om man ska vara slav under marknaden, och i så fall ser man till att maxa nuet. Men då är det stor risk att vi befinner oss i mänsklighetens slutgiltiga århundrade. Vi är alldeles för många på jordklotet för att klara av den här livsstilen.
Allt att vinna
Färska siffror från Oxfam visar att den fattigaste halvan av mänskligheten äger lika mycket (läs gärna litet) som världens 85 rikaste personer. I november släppte World Economic Forum sin rapport ”Outlook on the Global Agenda 2014”, där vidgade inkomstklyftor ses som den andra största globala risken under de kommande 18 månaderna.
– På sikt tror jag att företag, som till exempel H&M, har allt att vinna på att till exempel gå i bräschen för höjda minimilöner i Bangladesh, reflekterar Stefan Hyttfors.
Stefan Hyttfors är en av talarna på mässan Butiksleverantör som hålls på Kistamässan 1-2 april.