ECC, internetavdelningen hos Handelsforskningsinstitutet i Köln, har kommit ut med sin årliga studie, gjord tillsammans med Demandware. I fokus står frågan om vad som är avgörande för konsumenten i köpögonblicket. Man har undersökt fem olika branscher: mode, skor, sport, möbler och hälsa- och skönhet.
Slutsaten är att företag som använder sig av digitala tjänster vid point-of-sale maximerar kundnyttan och ökar merförsäljningen.
Studien visar på några goda exempel. Bland dem är Ikea,som sedan länge använder sig av digitala och kanalöverskridande tjänster för att erbjuda sina kunder mer. I möbeljättens varuhus kan kunden kontrollera online om varor finns i lager, och man kan betala i självskanningskassor.
Ett annat svenskt företag som undersökningen konstaterar vara i framkant är H&M, som låter kunden returnera näteställdavaror i butik.
- den handlare som erbjuder digitala tjänster i den fysiska butiken ger kunden ett uppskattat mervärde
- Konsumenterna är främst intresserade av grundläggande tjänster som kopplar samman kanalerna
- Förströelse utan tydligt mervärde övertygar inte konsumenterna.
- Många kunder vill kunna använda den egna mobilen och uppskattar gratis wi-fi i den fysiska butiken.