23948sdkhjf

Många slåss om företagskunderna

Kontorsvaror är en bransch som sällan syns i Dagens Handels spalter. Oförtjänt, för det är en väldigt spännande bransch som är mitt inne i en stor utveckling och förändring. En bransch som snabbt har anpassat sig till förändrade kundbeteenden och ökad konkurrens.
Från att ha varit en i många delar traditionell B2B-handel med den främsta uppgiften att sälja kontorsmaterial till stora och små företagare har det under senare år skett en en branschglidning till att bli företagens fullsortimentsleverantör av förnödenheter. Numera erbjuder man allt från städ- och hygienvaror, yrkeskläder, fikaprodukter, möbler och inredning, skyltmaterial, emballage, it-lösningar, dokumenthantering, present- och profilprodukter, elektronik – listan kan bli lång.

Och i takt med att marknaden har breddats har också flera aktörer sökt sig hit, framför allt stora internationella sådana. Amerikanska Staples, som idag är marknadsledande i Sverige, dök upp på den europeiska marknaden i början av 1990-talet. Franska Lyreco har klättrat till sjätteplatsen på den svenska topp 10-listan. Amerikanska Office depot, som genom en allians med AGE kontor och data dök upp i Sverige 2004 har genom förvärv, av bland annat AGE 2008 och Svanströms 2011, blivit den tredje största aktören med 49 butiker och drygt en miljard kronor i omsättning.


Till det kommer aktörer som satsar på näthandeln, många gånger mer nischade. Sedan 2010 har näthandeln av kontorsvaror mer än tredubblats och det finns idag ett 50-tal nätspecialister som tillsammans är på väg att nå miljardstrecket i omsättning. Även grossisterna flyttar sig framåt i värdekedjan och närmar sig slutkunden, som Tingstads papper och Papyrus, främst genom e-handeln.


Totalt definieras marknaden till 17 miljarder kronor, medan branschtidningen Papper och kontors årliga sammanställning av kontorsvaruhandelns omsättning och resultat visar att den totala försäljningen i branschen stannade på 11,7 miljarder kronor under 2012. Det här visar att det finns ytterligare aktörer som är med och slåss om företagskunderna.


En av dem är hemmafixarkedjan Clas Ohlson, som numera också vänder sig till företagskunder och som nu lanserar Clas office. Men även andra kedjor, som Biltema, Jula och ÖoB och kanske även Ica Maxi och Coop lockar företagare, främst mindre, med låga priser enkla köp.



Att det är en konkurrensutsatt bransch visar också den dalande lönsamheten, enligt Papper och kontor har resultatnivån mellan 2011 och 2012 sjunkit med två procentenheter till 3,5 procent. Flera lokala kedjor har också svårt att konkurrera med de stora jättarna och visar röda siffror.

De förändringar som pågår inom kontorsvarubranschen kommer vi få all anledning att följa i Dagens Handel även framöver.


Läs mer i Dagens Handel nr 6 2014
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111