23948sdkhjf

Skapa rätt känsla och öka säljet

Den mänskliga hjärnan är lat, begränsad och går mesta tiden på känsla för att hinna processa allt den möter. Eftertänksamhet och analys tar för lång tid. Den som vill kommunicera med människor behöver vässa sina metoder.
Det säger Jonas Colliander från Handelshögskolan som presenterades som doktor i sociala medier när han talade på Asendias seminarium De digitala gränserna i november.

- Människohjärnan kan bara fokusera på en sak i taget. Det som inte är i fokus blir ovidkommande brus. Därför gäller det för den som vill sticka ut att hitta en krok att hänga uppmärksamheten på, förklarade han, och berättade att människor i dag möter 3000 kommersiella budskap om dagen.
-Ni har redan mött 500, sedan ni steg upp i morse – hur många minns ni?
Handuppräckning visade att publiken uppmärksammat mellan fem och tio stycken.

Så hur når man ut?
För att bli uppmärksammad måste man helt enkelt tala om för sin publik vad som är viktigt att fokusera på.
Det kan göras genom att man formulerar ett problem. Får man människor att oroa sig över något, det kan vara cellulliter eller bristen på rent vatten i Kina, hudcancer eller kluvna hårtoppar, går det att få total uppmärksamhet en kort stund.
- Känslor tar lätt över analysen. Människor skyr känslan av utanförskap säger Jonas Colliander.

Grupptryck

Så visar han en film med ett klassiskt experiment där en grupp personer ska lösa enkla problem. Alla deltagare utom en har blivit instruerade att konsekvent ge fel svar. Mannen som experimentet handlar om vet inte vad det går ut på. Han inleder starkt med att ge rätt svar. När alla samstämmigt ger svaret B istället för det korrekta A, ser han lite förvirrad ut. När nästa fråga kommer ändrar han sitt svar från korrekt till samma fel som de andra, trots att han ser mycket besvärad ut, och sedan ger han sedan samma felsvar som de andra, trots att han vet att det är fel.
Experimentet visar hur lätt det är att skapa en hype kring en fråga när man låter känslan styra, och att vi lätt faller för grupptrycket.
Det är därför sociala medier har så stor betydelse.

- Det bästa sättet att få nya kunder är rekommendationer från andra kunder, säger han och berättar att 80 procent av alla köpbeslut fattas på rekommendation av vänner och bekanta.
- Vi litar helt enkelt på att den som rekommenderar något vill mitt bästa.
Sociala medier har blivit en förlängning av den personliga sfären.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063