I ett inslag på SvT i går larmar välgörenhetsorganisationerna om att de nya reglerna kan tvinga dem att avveckla.
Hittills har verksamheter som second hand-butiker som drivs av ideella organisationer, exempelvis Stadsmissionen, Röda Korset eller Frälsningsarmén, varit momsbefriade. Men efter ett avgörande i Högsta Förvaltningsdomstolen har Skatteverket kommit fram till att de här verksamheterna konkurrerar med kommersiella, och därför ska betala 25 procent i moms.
De nya momsreglerna slår mot själva grundbulten i de idéella rörelsernas arbete med välgörenhetsbutiker. De får gåvor som de omvandlar till pengar, och allt överskott går till hjälpverksamhet riktat mot utsatta människor.
– Om vi skulle öka våra priser för att kunna betala den här momsen och samtidigt generera överskotten som är hela syftet med vår verksamhet, att ge till behövande i samhället, då behöver vi höja priserna radikalt, säger
Caroline Andermatt, VD för Myrorna och ordförande i samarbetsorganisationen Ideell Second Hand i inslaget.
Hon slår ifrån sig att ideellt drivna butiker konkurrerar med kommersiella.
– En kommersiell aktör som en antikvitetshandlare eller en traditionell och kommersiell second hand-affär har ju ett inköpsvärde – de köper ju in sina saker för att sälja och förtjänsten går till en enskild person.
Myndigheter motverkar varandra
Verksamheter som inte håller öppet mer än 24 timmar i veckan och till större del sköts av frivillig arbetskraft kan komma att undantas från de nya, hårdare riktlinjerna.
Ett moment 22, menar Caroline Andermatt.
– Här motverkar ju myndigheterna varandra. Vi tar emot 7.000 personer i arbetsträning varje år, och där ställer Arbetsförmedlingen som krav att vi ska ha öppet minst 40 timmar i veckan.
Nu kan många ideellt drivna butiker tvingas stänga helt av kraven.
– Samhället förlorar, staten förlorar, vi ideella aktörer förlorar och inte minst förlorar alla behövande i samhället. Så jag har svårt att se vad syftet är med det här.