23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Smarta konsumenter är mer lojala

Detaljhandlare behöver attrahera de smarta konsumenterna för att överleva. Det slås fast i en rapport från Mastercard.

MasterCards nya rapport #Omnishopperguide visar att dagens konsumenter är pålästa och

koncentrerar sina inköp till färre butiker i och med den ständigt närvarande tekniken

Konsumenter blir allt mer pålästa och kräsna. Det budskapet har trummats ut i flera år.

Enligt en ny rapport från MasterCard, söker sex av tio konsumenter idag oftare information inför ett köp än vad de gjorde för två år sedan. Man använder digitala hjälpmedel, söker på sajter, prisjämför och kollar recensioner i mobilen.

För handeln innebär det att konsumenterna koncentrerar sina köp till ett mindre antal butiker än tidigare.

- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna

fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar genom att följa dem längs deras betalningsresa och skapa ett ekosystem som för dem framåt”, säger

MathieuLoury

, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

Rapporten som kombinerar undersökningsdata från tusentals konsumenter tillsammans med

MasterCards insikter från ihopsamlade och anonymiserade transaktioner, innehåller flera intressanta

slutsatser:

Tekniken är ständigt närvarande

80 procent av konsumenterna uppger att de använder teknik under shoppingprocessen som

till exempel olika pris jämförelse-appar eller tjänster för att köpa varor på nätet och hämta

upp i butik.

Fysiska butiker fortfarande viktiga

Även om e-handeln har ökat i popularitet och globalt motsvarar 7,5 procent av den totala

försäljningen, uppger en stor del av de svarande att fysiska butiker är snabbare, har bättre

kundservice samt att de erbjuder en mer social köpupplevelse.

Omnishoppers är lojala

Trots att konsumenter idag har ändlösa möjligheter att jämföra butiker är det bara en liten

del (26 procent) som gillar att pröva nya inköpsställen. Det kan vara en utmaning för butiker

som försöker attrahera nya konsumenter.

Konsumenterna känner sig smarta och får mer värde för pengarna

80 procent av konsumenterna uppger själva att de får mer värde för pengarna, både i butik

och online.

Konsumenterna är produktfokuserade

Dagens konsumenter vet vad de vill ha och är fokuserade på att köpa just den specifika

varan. De främsta irritationsmomentet, enligt 73 procent av de tillfrågade, är när varan inte

finns i lager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141