Smarta konsumenter är mer lojala

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Detaljhandlare behöver attrahera de smarta konsumenterna för att överleva. Det slås fast i en rapport från Mastercard.

MasterCards nya rapport #Omnishopperguide visar att dagens konsumenter är pålästa och
koncentrerar sina inköp till färre butiker i och med den ständigt närvarande tekniken

Konsumenter blir allt mer pålästa och kräsna. Det budskapet har trummats ut i flera år.
Enligt en ny rapport från MasterCard, söker sex av tio konsumenter idag oftare information inför ett köp än vad de gjorde för två år sedan. Man använder digitala hjälpmedel, söker på sajter, prisjämför och kollar recensioner i mobilen.
För handeln innebär det att konsumenterna koncentrerar sina köp till ett mindre antal butiker än tidigare.

- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna
fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar genom att följa dem längs deras betalningsresa och skapa ett ekosystem som för dem framåt”, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

Rapporten som kombinerar undersökningsdata från tusentals konsumenter tillsammans med
MasterCards insikter från ihopsamlade och anonymiserade transaktioner, innehåller flera intressanta
slutsatser:
Tekniken är ständigt närvarande
80 procent av konsumenterna uppger att de använder teknik under shoppingprocessen som
till exempel olika pris jämförelse-appar eller tjänster för att köpa varor på nätet och hämta
upp i butik.
Fysiska butiker fortfarande viktiga
Även om e-handeln har ökat i popularitet och globalt motsvarar 7,5 procent av den totala
försäljningen, uppger en stor del av de svarande att fysiska butiker är snabbare, har bättre
kundservice samt att de erbjuder en mer social köpupplevelse.
Omnishoppers är lojala
Trots att konsumenter idag har ändlösa möjligheter att jämföra butiker är det bara en liten
del (26 procent) som gillar att pröva nya inköpsställen. Det kan vara en utmaning för butiker
som försöker attrahera nya konsumenter.
Konsumenterna känner sig smarta och får mer värde för pengarna
80 procent av konsumenterna uppger själva att de får mer värde för pengarna, både i butik
och online.
Konsumenterna är produktfokuserade
Dagens konsumenter vet vad de vill ha och är fokuserade på att köpa just den specifika
varan. De främsta irritationsmomentet, enligt 73 procent av de tillfrågade, är när varan inte
finns i lager.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163