Smarta konsumenter är mer lojala

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Detaljhandlare behöver attrahera de smarta konsumenterna för att överleva. Det slås fast i en rapport från Mastercard.

MasterCards nya rapport #Omnishopperguide visar att dagens konsumenter är pålästa och
koncentrerar sina inköp till färre butiker i och med den ständigt närvarande tekniken

Konsumenter blir allt mer pålästa och kräsna. Det budskapet har trummats ut i flera år.
Enligt en ny rapport från MasterCard, söker sex av tio konsumenter idag oftare information inför ett köp än vad de gjorde för två år sedan. Man använder digitala hjälpmedel, söker på sajter, prisjämför och kollar recensioner i mobilen.
För handeln innebär det att konsumenterna koncentrerar sina köp till ett mindre antal butiker än tidigare.

- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna
fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar genom att följa dem längs deras betalningsresa och skapa ett ekosystem som för dem framåt”, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

Rapporten som kombinerar undersökningsdata från tusentals konsumenter tillsammans med
MasterCards insikter från ihopsamlade och anonymiserade transaktioner, innehåller flera intressanta
slutsatser:
Tekniken är ständigt närvarande
80 procent av konsumenterna uppger att de använder teknik under shoppingprocessen som
till exempel olika pris jämförelse-appar eller tjänster för att köpa varor på nätet och hämta
upp i butik.
Fysiska butiker fortfarande viktiga
Även om e-handeln har ökat i popularitet och globalt motsvarar 7,5 procent av den totala
försäljningen, uppger en stor del av de svarande att fysiska butiker är snabbare, har bättre
kundservice samt att de erbjuder en mer social köpupplevelse.
Omnishoppers är lojala
Trots att konsumenter idag har ändlösa möjligheter att jämföra butiker är det bara en liten
del (26 procent) som gillar att pröva nya inköpsställen. Det kan vara en utmaning för butiker
som försöker attrahera nya konsumenter.
Konsumenterna känner sig smarta och får mer värde för pengarna
80 procent av konsumenterna uppger själva att de får mer värde för pengarna, både i butik
och online.
Konsumenterna är produktfokuserade
Dagens konsumenter vet vad de vill ha och är fokuserade på att köpa just den specifika
varan. De främsta irritationsmomentet, enligt 73 procent av de tillfrågade, är när varan inte
finns i lager.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161