Flyktingkatastrofen engagerar kunder i butik

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I spåren av flyktingkatastrofen vill allt fler handelsföretag engagera sig och sina kunder i hjälpinsamlingar. – Nu hör också enskilda butiker och mindre kedjor av sig till oss, säger Stefan Edwall, verksamhetsansvarig på Runda upp i Sverige AB.

2014 samlades fyra miljoner kronor in från svenska detaljhandelns kunder via Runda upp, pengar som sedan slussades vidare ut till olika hjälporganisationer.

– Flyktingsituationen har accentuerat intresset från handelns företag att starta insamlingar, konstaterar Stefan Edwall.

Idag har kedjor som Ur och Penn, Indiska och Lindex samarbete med Runda upp. Nytillkommen är den mindre livsstilskedjan Grandpa.

Indiskas kunder rundar till exempel upp till förmån för Radiohjälpens och partnerorganisationernas arbete med att hjälpa människor på flykt. Lindex kunder rundar upp till förmån för UNHCR:s arbete för barn på flykt.

Stefan Edwall lyfter fram Lindex kunder som extra duktiga på att vara generösa:

– Förra året gav Lindex insamling till UNHCR:S flyktingläger änstan 1,4 miljoner under fyra veckor.

Även de mindre vill med

Runda upps målsättning är att inom ett år ha ett samarbete med 30 större kedjor.

Nytt är att även de mindre butikerna nu också börjat höra av sig. Runda upps organisation har på senaste tiden allt oftare kontaktade av mindre handelsföretag, med ett par tre butiker.

– De vill ha ett redskap där man ingår i ett större sammanhang. Med oss kan den lilla butiken på den lilla orten jobba ihop med en stor kedja för att hjälpa till i en katastrofsituation, säger Stefan Edwall som framöver tänker sig en möjlighet att arbeta sammanhållet med mindre aktörer, till exempel med centrumföreningar eller köpmannaföreningar, för att ge fler företag möjlighet att kunna medverka.

En smidig länk

Runda upp har i sin nuvarande stiftelseform funnits sedan 2011. Som en länk mellan handelsföretag och hjälporganisationerna står man som en garant för att de insamlade pengarna kommer till rätt adressat med öppen redovisning.

Själva insamlingen går till så att kunden i butik bestämmer sig för att runda upp köpbeloppet. Det upprundande beloppet går sedan i sin helhet vidare till den avsedda organisationen.

Handelsföretaget betalar för den här hanteringen en årslicens, 500 kronor per butik. Företaget bestämmer själv vilken organisation man vill samla in till.

Bara lyfta luren

Men här finns också beredskap för katastrofsituationer som kräver snabba insatser. Handelsföretaget kan genom Runda upp snabbt, från en dag till en annan, dra igång en insamling. I detta samarbetar Runda upp med Röda korset, Svenska kyrkan internationellt arbete/och Radiohjälpen.

– På så vis blir Runda upp ett smidigt redskap för handeln i insamlingsfrågor, både för att jobba kontinuerligt och mitt i en katastrof, säger Stefan Edwall och beskriver en verklighet där de stora hjälporganisationerna håller ganska hårt på sina varumärken och hur de jobbar med näringslivet.

– Numera är det är inte bara för en butik att ringa efter en bössa och börja samla in. Här kan vi erbjuda en kanal till att skapa samarbete med hjälporganisationerna, som gör det lätare för alla parter.

Ett aktivt ställningstagande

Snabbheten är förstås en fördel. Stefan Edwall beskriver scenariot där ett företag, kanske efter påtryckningar från kunder och personal, bestämmer sig för en insamlingsinsats via en specifik vara.

– Men innan hanteringen med den varan är färdig, man ska ta fram produkten, märka den, leverera ut till butik och så vidare, då kan det ha rullat iväg både tre och flera veckor. Med Runda upp räcker det med ett telefonsamtal, företaget slipper hela arbetet och insamlingen kan komma igång snabbt.
Sedan tycker Stefan Edwall att Runda upp, till skillnad från en öronmärkt vara, är mer av ett aktivt ställningstagande från kunden.

– Med runda upp bjuder butiken aktivt in kunden att ta aktiv ställning och göra skillnad, säger Stefan Edwall.

En väldigt sprängkraft”

För insamlingar, och därmed Runda upp, kan vara en möjlighet för ett företag att ta sitt csr-arbete ett steg vidare, menar Stefan Edwall:

– Runda upp är ett sätt att ta fram csr-arbetet ända fram i kassalinjen. Csr-arbetet kan på så vis, via säljpersonalen och kunden, genomsyra hela varumärket. Men viktigt är då också att personalen har kunskap om varför man jobbar med ett visst hjälpprojekt och kan svara på frågor.

– För det finns en väldigt sprängkraft i insamlingar som handeln kan jobba med. Och med tanke på vad handeln omsätter per år kan man snabbt komma upp i stora gåvosummor, säger Stefan Edwall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Här öppnar Elgiganten

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196