23948sdkhjf

Flyktingkatastrofen engagerar kunder i butik

I spåren av flyktingkatastrofen vill allt fler handelsföretag engagera sig och sina kunder i hjälpinsamlingar. – Nu hör också enskilda butiker och mindre kedjor av sig till oss, säger Stefan Edwall, verksamhetsansvarig på Runda upp i Sverige AB.
2014 samlades fyra miljoner kronor in från svenska detaljhandelns kunder via Runda upp, pengar som sedan slussades vidare ut till olika hjälporganisationer.

– Flyktingsituationen har accentuerat intresset från handelns företag att starta insamlingar, konstaterar Stefan Edwall .

Idag har kedjor som Ur och Penn, Indiska och Lindex samarbete med Runda upp. Nytillkommen är den mindre livsstilskedjan Grandpa.

Indiskas kunder rundar till exempel upp till förmån för Radiohjälpens och partnerorganisationernas arbete med att hjälpa människor på flykt. Lindex kunder rundar upp till förmån för UNHCR:s arbete för barn på flykt.

Stefan Edwall lyfter fram Lindex kunder som extra duktiga på att vara generösa:

– Förra året gav Lindex insamling till UNHCR:S flyktingläger änstan 1,4 miljoner under fyra veckor.

Även de mindre vill med

Runda upps målsättning är att inom ett år ha ett samarbete med 30 större kedjor.

Nytt är att även de mindre butikerna nu också börjat höra av sig. Runda upps organisation har på senaste tiden allt oftare kontaktade av mindre handelsföretag, med ett par tre butiker.

– De vill ha ett redskap där man ingår i ett större sammanhang. Med oss kan den lilla butiken på den lilla orten jobba ihop med en stor kedja för att hjälpa till i en katastrofsituation, säger Stefan Edwall som framöver tänker sig en möjlighet att arbeta sammanhållet med mindre aktörer, till exempel med centrumföreningar eller köpmannaföreningar, för att ge fler företag möjlighet att kunna medverka.

En smidig länk

Runda upp har i sin nuvarande stiftelseform funnits sedan 2011. Som en länk mellan handelsföretag och hjälporganisationerna står man som en garant för att de insamlade pengarna kommer till rätt adressat med öppen redovisning.

Själva insamlingen går till så att kunden i butik bestämmer sig för att runda upp köpbeloppet. Det upprundande beloppet går sedan i sin helhet vidare till den avsedda organisationen.

Handelsföretaget betalar för den här hanteringen en årslicens, 500 kronor per butik. Företaget bestämmer själv vilken organisation man vill samla in till.

Bara lyfta luren

Men här finns också beredskap för katastrofsituationer som kräver snabba insatser. Handelsföretaget kan genom Runda upp snabbt, från en dag till en annan, dra igång en insamling. I detta samarbetar Runda upp med Röda korset, Svenska kyrkan internationellt arbete/och Radiohjälpen.

– På så vis blir Runda upp ett smidigt redskap för handeln i insamlingsfrågor, både för att jobba kontinuerligt och mitt i en katastrof, säger Stefan Edwall och beskriver en verklighet där de stora hjälporganisationerna håller ganska hårt på sina varumärken och hur de jobbar med näringslivet.

– Numera är det är inte bara för en butik att ringa efter en bössa och börja samla in. Här kan vi erbjuda en kanal till att skapa samarbete med hjälporganisationerna, som gör det lätare för alla parter.

Ett aktivt ställningstagande

Snabbheten är förstås en fördel. Stefan Edwall beskriver scenariot där ett företag, kanske efter påtryckningar från kunder och personal, bestämmer sig för en insamlingsinsats via en specifik vara.

– Men innan hanteringen med den varan är färdig, man ska ta fram produkten, märka den, leverera ut till butik och så vidare, då kan det ha rullat iväg både tre och flera veckor. Med Runda upp räcker det med ett telefonsamtal, företaget slipper hela arbetet och insamlingen kan komma igång snabbt.
Sedan tycker Stefan Edwall att Runda upp, till skillnad från en öronmärkt vara, är mer av ett aktivt ställningstagande från kunden.

– Med runda upp bjuder butiken aktivt in kunden att ta aktiv ställning och göra skillnad, säger Stefan Edwall.

En väldigt sprängkraft”

För insamlingar, och därmed Runda upp, kan vara en möjlighet för ett företag att ta sitt csr-arbete ett steg vidare, menar Stefan Edwall:

– Runda upp är ett sätt att ta fram csr-arbetet ända fram i kassalinjen. Csr-arbetet kan på så vis, via säljpersonalen och kunden, genomsyra hela varumärket. Men viktigt är då också att personalen har kunskap om varför man jobbar med ett visst hjälpprojekt och kan svara på frågor.

– För det finns en väldigt sprängkraft i insamlingar som handeln kan jobba med. Och med tanke på vad handeln omsätter per år kan man snabbt komma upp i stora gåvosummor, säger Stefan Edwall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063