23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

De är starkaste varumärkena - hela listan

Det går att bygga starka varumärken oavsett bransch. Det visar en färsk varumärkesundersökning, där tätplatserna kastats om.

Sedan 2002 har varumärkesundersökningen Evimetrix Swedish brand award genomförts. Över 6 000 konsumenter har sagt sitt om 500 varumärken i 35 branscher.

I år var det Ikea, förra årets tvåa efter Yes, som tog hem priset. Övriga nominerade var Google och Yes.

Välkänd och omtyckt är kriterierna för att toppa mätningarna i respektive bransch.

Bland de 20 starkaste varumärkena i år återfinns ett flertal som var med redan 2014, men det finns också nykomlingar, som Gekås Ullared, Wasabröd, SVT Play, Kolmårdens djurpark och Spotify.

Årets klättrare

I årets mätning hittar man både vinnare och förlorare. Årets mesta klättrare är SVT Play, Lambi och Ingo.

Flera av årets vinnare vann redan förra året, men det finns också nykomlingar. SVT Play, Livsmedelsverket och Wasabröd är några som tagit sig in som vinnare i sina respektive branscher.

I sitt pressmeddelande lyfter Evimetrix fram Apotea.se, som klättrar kraftigt. De har lyckats ta sig in i apotkesbranschen utan att starta med ett antal inarbetade apoteksbutiker.

DE STARKASTE VARUMÄRKENA

enligt Evimetrix

Varumärke

1

Ikea (2)

2

Yes (1)

3

Google (3)

4

Liseberg (9)

5

Ica (5)

6

iPad (4)

7

Zoégas Kaffe (*)

8

Statoil (18)

9

Wasabröd (75)

10

Clas Olsson (7)

11

Nike (*)

12

Samsung (*) tv-apparater

13

Friskis & Svettis (12)

14

Volvo (10)

15

SVT Play (308)

16

Kolmårdens Djurpark (26)

17

OKQ8 (23)

18

Gekås Ullared (185)

19

Spotify (31)

20

iPhone (8)

Siffran inom parentes är föregående års placering. De stjärnmarkerade saknar jämförelsetal.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.096|