I akt och mening att minska salthalten i de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra inledde Coop i början 2014 en granskning av 200 varor.
– Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, säger
, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.
Vill vara förebildI år har Coop nagelfarit recepten till barnfamiljernas vardagsmat. Resultatet har blivit att salthalten i köttbullar, korv, fruktostflingor och ketchup sänkts. Totalt har årets initiativ inneburit en total minskning med 5,8 ton salt baserat på en årsförbrukning från de aktuella varorna.
I år är det 27 produkter som i år fått nya recept och de har i snitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. Den största sänkningen gjordes i Coops kinesiska sötsura sår och den variant av Coops tomatketchup som just är tänkt att vara snål på såväl socker som salt. I dessa båda varor mer än halverades salthalten.
– För Coop är utvecklingen av våra egna varumärken ett sätt att driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, säger
Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.
Salt – ett folkhälsoproblemIdag får svenskarna i sig i genomsnitt dubbelt så mycket salt som rekommenderas. För mycket natrium i kosten kan innebära hälsoproblem. Grundämnet, som ingår i salt, kan höja blodtrycket, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.
Saltprojektet har även i några fall inneburit att salthalten höjts. Detta har gjorts för att kunna förbättra konsistensen och skivbarheten i vissa charkprodukter där alternativet hade varit tillsatser som stabiliseringsmedel.