Hallå politiker: Dagens företag vill tjäna pengar - och rädda världen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

De politiska och civila systemen förstår inte vilken drivande roll detaljhandelsföretagen haft, har och kommer att få när det gäller att driva den hållbara utvecklingen framåt. Men handeln måste också bli bättre på att tala om vilket stort arbete man gör. Det skriver Mats Wallin i sin krönika på dagenshandel.se.

Vilka positiva avstamp för framtiden som togs under förra året i FN:s regi, dels de enormt genomarbetade 17 Globala målen (Agenda 2030) och dels Klimatmötet i Paris i december. Nu återstår – förutom att få slut på krigen – att G20-länderna ska lyckas med sitt jobb att samordna bolagsskatterna, något som står högst på deras agenda. De multinationella företagen undgår skatt på uppåt 2000 miljarder kronor genom avancerad skatteplanering. Måtte G20-strävandena lyckas!

Det var en gång i tiden när företagen var sist i kön till alla samhällsfrågor, och så skulle det ju vara enligt nationalekonom Milton Friedmans tankegångar från 1970 som både regeringar och företag applåderade: ”företagets enda ansvar är att öka sina vinster, betala skatt och skapa arbetstillfällen”.

Den doktrinen började krackelera runt millenniumskiftet. Företag utan hållbart samhällsansvar är nu ohållbart omoderna, idag är säkert hälften av alla företag ense om att samhällsansvar, i de fyra dimensionerna; ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt, är en absolut nödvändighet för att tjäna pengar. Det finns inte längre någon ekonomisk eller ideologisk konflikt förenat med att bedriva sin verksamhet på ett hållbart sätt. Hållbarhet/Sustainability är det man talar om nu. CSR som uttryck är på väg bort, det stod för något ytligare... Man kan inte diskutera hur CSR ska integreras i verksamheten som om det var något fristående, när det i själva verket är en del av företagets DNA.

Personligen tog jag också avstamp under förra året, med utbildningar inom FN-systemet i Stockholm och Genève. Senare nu i vår blir det en vecka i New York och jag har nu också tillträtt som Senior Advisor på Social Network Sweden, organisationen för företag/organisationer som vill gå snabbare fram inom hållbarhetsområdet.

Många företag ligger i frontlinjen, t ex Ikea och H&M, och får också beröm. Statsminister Stefan Löfvén framhöll båda företagen vid regeringens stora uppstartskonferens nu i januari för arbetet med Agenda 2030 i Sverige. Ikea för sitt klimatarbete och H&M för sina globala fackliga ramavtal, t ex i Kambodja. Även Max hamburgare och Scania framhölls som förebildsföretag. Axfood väljer också att ligga i absoluta frontlinjen. När jag besökte ILO (International Labor Organization) i Genève i oktober fick också där H&M beröm, medan man spydde galla över de amerikanska modekedjorna. Inse att svenska företag håller världsklass i hållbarhet!

Sverige tillsammans med åtta andra länder, däribland Tyskland och Brasilien, ingår också i en ”High Level Support Group” som har tagit initiativ för att se till att den globala agendan börjar genomföras snabbt för att också inspirera andra länder. Det är bra, eftersom svenskt företagsklimat är i världsklass när det gäller klimatarbete.

Men, men... Det märks också så tydligt att de politiska och civila systemen inte fattar vilken drivande roll företagen haft, har och kommer att få när det gäller att driva den hållbara utvecklingen framåt. Ibland omnämns företagen som viktiga, men oftast glöms dom bort. Det är som om den gamla tiden fortfarande spökar: ”företagen är bara intresserad av en enda sak, tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid”. Politiker, räkna på allvar även med företagen i hållbarhetskampen.

Alla företag inom detaljhandelsbranschen, sätt er in i Agenda 2030 som började gälla 1 januari i år. Lyssna på konsumenterna som ju verkligen har vaknat. Tänk kommunikativt; berätta konkret om olika produkter ”den här T-shirten har sytts av XX som har schyssta villkor på syfabriken i Bangladesh”. Hållbarhetens barrikad befolkas av folket – och företagen.

Kontakta också gärna civilminister Ardalen Shekarabi som just nu tillsätter en bred delegation kring Agenda 2030 för Sverige med myndigheter, kommuner, regering och civilsamhället. Man måste nu till sist inse att det är hos företagen som spjutspets-kompetensen finns. Företag ska vara med att hjälpa Sverige framåt, inte för att bromsa utan för att gasa. Håll inte käften detaljhandlare, om er hållbarhet.

Mats Wallin, Social Venture Network Sweden


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134