23948sdkhjf

Nu är det julhandelsrekord igen

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Som väntat: julhandelsrekord igen. Julhandeln i fysiska butiker ökade med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning, enligt färska siffror från Dibs och Nets.

DIBS har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt utfallet för den svenska julhandeln.

Från den "officiella starten" med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton.

Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6 procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade, men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol.

På själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol.

– Det är glädjande att även handeln ifysiska butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer , vice vd på Nets i Sverige.

Stark tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol.

Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året, konstateras i rapporten.

Black Friday "dopar"

Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på DIBS och fortsätter:

– Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård.

Det här är siffrorna:

DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, alltså köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden, uppger man i det aktuella pressmeddelandet.

Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Här öppnar JC

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.121