Mekonomens omorganisation en dyr medicin

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Bilservicekedjan Mekonomen verkar på en marknad som växer långsamt, med en årlig tillväxt i storleksordningen upp till 2 procent. Om Mekonomen ska öka mer än så handlar det om att ta marknadsandelar från i första hand de märkesbundna verkstäderna, som slåss hårt för att behålla sina positioner.

Under det senaste året har det varit glest mellan framgångarna för Mekonomens del och kvartalsresultaten har kommit in under marknadens förväntningar.
– Får man ingen skjuts av en växande marknad måste man göra allting själv, och där har vi inte riktigt hängt med de senaste åren, säger den nyligen utsedde vd:n Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Har de märkesbundna verkstäderna blivit aggressivare?
– Ja, det tycker jag. Några av aktörerna har blivit betydligt bättre på att hålla fast i bilarna när de byter ägare, bland annat med en aggressivare prissättning. Bilia, till exempel, måste man ha respekt för. Sedan finns det andra bilmärken som inte ryckt upp sig på samma sätt, säger Mekonomenchefen, som gärna lyfter fram vikten av relationen med slutkunden, bilägaren, ett område där bolaget sjösatt flera nya initiativ.

Centralisering och mellanchefer gick inte hem

En starkt bidragande orsak till de senaste kvartalens resultatbesvikelse, som framför allt härrör från Mekonomen Sverige, är den omorganisation av säljverksamheten som drivits igenom. Affärsområdet har historiskt haft en kultur av stort ansvar och självbestämmande i butiksledet, där butikscheferna inte sällan varit delägare och experter på sina lokala marknader.
Omorganisationen innebar en centralisering av beslutsfattande och ett nytt lager av chefer på mellannivå, något som inte blev populärt.
– Vi hade ett problem, att försäljningen inte utvecklades som vi ville. Vi försökte lösa det problemet med en medicin, men det visade sig att den inte fungerade. Det blev en mycket dyr medicin, säger Pehr Oscarson.

Entreprenörskapet åter

Omorganisationen rullas därför tillbaka i syfte att "stärka entrepenörsskapet" i butikerna.
Det kostnadsreduktionsprogram om 25 miljoner kronor som ska realiseras under 2017 är i allt väsentligt ett resultat av att de extra kostnader som den nya organisationen medförde plockas bort. Den utökning av sparprogrammet med 20 miljoner som aviserades i mitten av februari innebär dock ett "bredare grepp", med besparingar inom både Mekonomen och Meca - inte minst inom centrala funktioner, enligt vd:n.

Medicinen ni satte in fungerade inte, så vad gör ni nu?
– Efter besparingsprogrammet är vi tillbaka på den kostnadsnivå vi hade tidigare. Den nya medicinen arbetar vi redan med; det handlar om extremt många säljaktiviteter i det svenska bolaget. Vi gasar för fullt med att justera koncept, ändra erbjudanden och se över sortimentet, säger Pehr Oscarson, utan att ge någon prognos för när effekterna ska synas i resultaträkningen.

Datastrul
Mekonomens andra stora problem under 2016 var införandet av ett nytt butiksdatasystem. Ett 30-tal butiker fick det nya systemet, som snart visade sig inte leva upp till förväntningarna. Ytterligare expansion i butiksnätet har nu stoppats tills vidare.
– Ett nytt system behövdes, då det gamla var föråldrat. Jag ifrågasätter inte det beslutet. Misstaget som gjordes var att vi gick för fort fram, kanske i för många butiker inledningsvis, och innan systemet var tillräckligt anpassat till våra specifika behov. Vi gjorde inte vår hemläxa ordentligt, konstaterar Pehr Oscarson.
I dagsläget återstår "någon månads" fortsatt arbete med att anpassa systemet. Ett beslut om bolaget ska gå vidare i fler butiker, eller vänta ännu ett år, bör kunna fattas senare i år, säger vd:n.

Danska sänket borta

Ett problem av mindre magnitud har bolaget upplevt inom Opus Equipment, som förvärvades sommaren 2015. Enheten arbetar med kontrollutrustning för verkstäder och bilprovningsföretag.

Läs också: Pehr Oscarson vd för Mekonomen

– Det har varit en större utmaning att integrera och hålla liv i försäljningen än vi räknat med. Nu genomför vi en klassisk turnaround-övning - drar ned på kostnader och ställer om organisationen. Vi har redan sett tydliga resultatförbättringar och räknar med att vara tillbaka på en bra nivå innan året är slut, säger Mekonomens vd.

Mekonomens danska verksamhet har en längre tid tyngt bolag och kursutveckling. Sedan årsskiftet är denna dock såld och alla engångskostnader tagna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156