Enklare betalningar boostar affären

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många handlare lever med ett lapptäcke av betallösningar som är dyra och krångliga att hålla reda på. Med en enklare lösning är mycket vunnet.

Betalmarknaden förändras i snabb takt med allt fler aktörer och betalmetoder för handlarna att hålla koll på.

Parallellt sker en internationalisering och ökade krav från konsumenter att företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster oavsett om man befinner sig i en butik, på nätet eller vill handla i mobilen. Mot denna bakgrund av ökad komplexitet såg betalbolaget Bambora sin chans att förenkla betalmarknaden för handlarna och hjälpa dem att navigera och växa på en global marknad.   

Läs också: Framtidens handel byggs på nätet

– Att ta betalt ska inte vara krångligt, det ska bara fungera, oavsett vilket betalsätt eller kanal som konsumenten vill använda, säger Claes Nyströmer och Christoffer Rutgersson på Bambora, som berättar att de i dag har över 100 000 kunder, varav hälften är online och den andra hälften fysiska butiker.

Men kanalerna flyter allt mer ihop.

Läs också: Världsbäst på e-köp

– Många konsumenter idag vill kunna gå in i en butik för att känna kvaliteten på den tröja de tänker köpa, för att därefter gå hem och jämföra priser på sin laptop, för att tillslut avsluta köpet i sin mobil på vägen hem från jobbet. Att som handlare kunna följa med sina konsumenter i denna köpprocess blir allt viktigare, säger Claes Nyströmer.  

Lapptäcke
Många handlare lever med ett lapptäcke av olika lösningar som gör det komplicerat och dyrt att ta betalt, och dessutom blir många konsumenter frustrerade om just deras önskade betalsätt inte finns hos handlaren. Därför driver Bambora utvecklingen från traditionella kortterminaler till betalplattformar, i vilka nya betalsätt enkelt kan integeras. Ett exempel på det är fakturabetalning som Bambora nyligen lanserade i Sverige. Med den nya lösningen kan Bamboras fysiska handlare börja erbjuda faktura- och delbetalning direkt till konsumenter i sina befintliga kortterminaler utan att behöva investera i ny utrustning, ta någon extra kreditrisk eller genomföra några krångliga integrationer. Väljer konsumenten att betala med faktura får han eller hon hem den i brevlådan och kan sedan i lugn och ro bestämma att antingen betala den direkt eller välja att dela upp betalningen, något som kan underlätta vid oförutsedda utgifter, exempelvis om kylskåpet eller glasögonen plötsligt går sönder.

Lättare expansion
Att Bambora tar hand om betalningarna innebär också att det blir lättare för handlare att expandera till nya marknader eftersom företaget idag hanterar betalningar i 65 länder med kontor i samtliga nordiska länder, samt i Schweiz, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Starkt nätverk
En viktig del i Bamboras framgång och snabba tillväxt är ett nära samarbete med sina över 300 kommersiella partners. En av dessa är Salesforce som bidrar till att man har kunnat standardisera många processer som förbättrar upplevelsen för handlarna och gör det snabbt och enkelt att bli kund hos Bambora.  

Läs också: Ny affärslogik på Jysk

– Detta är ingenting som våra kunder tänker på, men ett starkt partnernätverk gör att vi inom 24 timmar kan starta upp systemet hos en ny kund, och att vi snabbt kan vidta rätt åtgärder om något går snett. Uppföljningar sker i realtid och kundupplevelsen blir konsekvent, säger Christoffer Rutgersson.

Det värsta som kan ske en handlare eller en restaurang är att systemet går ner så att man inte kan ta betalt.
Christoffer Rutgersson förklarar att man naturligtvis har en mycket stabil teknisk plattform, men att det också är viktigt att i reatid se vad som händer för att kunna vidta snabba åtgärder.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176