23948sdkhjf

Enklare betalningar boostar affären

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många handlare lever med ett lapptäcke av betallösningar som är dyra och krångliga att hålla reda på. Med en enklare lösning är mycket vunnet.

Betalmarknaden förändras i snabb takt med allt fler aktörer och betalmetoder för handlarna att hålla koll på.

Parallellt sker en internationalisering och ökade krav från konsumenter att företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster oavsett om man befinner sig i en butik, på nätet eller vill handla i mobilen. Mot denna bakgrund av ökad komplexitet såg betalbolaget Bambora sin chans att förenkla betalmarknaden för handlarna och hjälpa dem att navigera och växa på en global marknad.   

Läs också: Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

– Att ta betalt ska inte vara krångligt, det ska bara fungera, oavsett vilket betalsätt eller kanal som konsumenten vill använda, säger Claes Nyströmer och Christoffer Rutgersson på Bambora, som berättar att de i dag har över 100 000 kunder, varav hälften är online och den andra hälften fysiska butiker.

Men kanalerna flyter allt mer ihop.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

– Många konsumenter idag vill kunna gå in i en butik för att känna kvaliteten på den tröja de tänker köpa, för att därefter gå hem och jämföra priser på sin laptop, för att tillslut avsluta köpet i sin mobil på vägen hem från jobbet. Att som handlare kunna följa med sina konsumenter i denna köpprocess blir allt viktigare, säger Claes Nyströmer.  

Lapptäcke
Många handlare lever med ett lapptäcke av olika lösningar som gör det komplicerat och dyrt att ta betalt, och dessutom blir många konsumenter frustrerade om just deras önskade betalsätt inte finns hos handlaren. Därför driver Bambora utvecklingen från traditionella kortterminaler till betalplattformar, i vilka nya betalsätt enkelt kan integeras. Ett exempel på det är fakturabetalning som Bambora nyligen lanserade i Sverige. Med den nya lösningen kan Bamboras fysiska handlare börja erbjuda faktura- och delbetalning direkt till konsumenter i sina befintliga kortterminaler utan att behöva investera i ny utrustning, ta någon extra kreditrisk eller genomföra några krångliga integrationer. Väljer konsumenten att betala med faktura får han eller hon hem den i brevlådan och kan sedan i lugn och ro bestämma att antingen betala den direkt eller välja att dela upp betalningen, något som kan underlätta vid oförutsedda utgifter, exempelvis om kylskåpet eller glasögonen plötsligt går sönder.

Lättare expansion
Att Bambora tar hand om betalningarna innebär också att det blir lättare för handlare att expandera till nya marknader eftersom företaget idag hanterar betalningar i 65 länder med kontor i samtliga nordiska länder, samt i Schweiz, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Starkt nätverk
En viktig del i Bamboras framgång och snabba tillväxt är ett nära samarbete med sina över 300 kommersiella partners. En av dessa är Salesforce som bidrar till att man har kunnat standardisera många processer som förbättrar upplevelsen för handlarna och gör det snabbt och enkelt att bli kund hos Bambora.  

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

– Detta är ingenting som våra kunder tänker på, men ett starkt partnernätverk gör att vi inom 24 timmar kan starta upp systemet hos en ny kund, och att vi snabbt kan vidta rätt åtgärder om något går snett. Uppföljningar sker i realtid och kundupplevelsen blir konsekvent, säger Christoffer Rutgersson.

Det värsta som kan ske en handlare eller en restaurang är att systemet går ner så att man inte kan ta betalt.
Christoffer Rutgersson förklarar att man naturligtvis har en mycket stabil teknisk plattform, men att det också är viktigt att i reatid se vad som händer för att kunna vidta snabba åtgärder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.141