23948sdkhjf

Enklare betalningar boostar affären

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många handlare lever med ett lapptäcke av betallösningar som är dyra och krångliga att hålla reda på. Med en enklare lösning är mycket vunnet.

Betalmarknaden förändras i snabb takt med allt fler aktörer och betalmetoder för handlarna att hålla koll på.

Parallellt sker en internationalisering och ökade krav från konsumenter att företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster oavsett om man befinner sig i en butik, på nätet eller vill handla i mobilen. Mot denna bakgrund av ökad komplexitet såg betalbolaget Bambora sin chans att förenkla betalmarknaden för handlarna och hjälpa dem att navigera och växa på en global marknad.   

Läs också: Världsbäst på e-köp

– Att ta betalt ska inte vara krångligt, det ska bara fungera, oavsett vilket betalsätt eller kanal som konsumenten vill använda, säger Claes Nyströmer och Christoffer Rutgersson på Bambora, som berättar att de i dag har över 100 000 kunder, varav hälften är online och den andra hälften fysiska butiker.

Men kanalerna flyter allt mer ihop.

Läs också: Ny affärslogik på Jysk

– Många konsumenter idag vill kunna gå in i en butik för att känna kvaliteten på den tröja de tänker köpa, för att därefter gå hem och jämföra priser på sin laptop, för att tillslut avsluta köpet i sin mobil på vägen hem från jobbet. Att som handlare kunna följa med sina konsumenter i denna köpprocess blir allt viktigare, säger Claes Nyströmer.  

Lapptäcke
Många handlare lever med ett lapptäcke av olika lösningar som gör det komplicerat och dyrt att ta betalt, och dessutom blir många konsumenter frustrerade om just deras önskade betalsätt inte finns hos handlaren. Därför driver Bambora utvecklingen från traditionella kortterminaler till betalplattformar, i vilka nya betalsätt enkelt kan integeras. Ett exempel på det är fakturabetalning som Bambora nyligen lanserade i Sverige. Med den nya lösningen kan Bamboras fysiska handlare börja erbjuda faktura- och delbetalning direkt till konsumenter i sina befintliga kortterminaler utan att behöva investera i ny utrustning, ta någon extra kreditrisk eller genomföra några krångliga integrationer. Väljer konsumenten att betala med faktura får han eller hon hem den i brevlådan och kan sedan i lugn och ro bestämma att antingen betala den direkt eller välja att dela upp betalningen, något som kan underlätta vid oförutsedda utgifter, exempelvis om kylskåpet eller glasögonen plötsligt går sönder.

Lättare expansion
Att Bambora tar hand om betalningarna innebär också att det blir lättare för handlare att expandera till nya marknader eftersom företaget idag hanterar betalningar i 65 länder med kontor i samtliga nordiska länder, samt i Schweiz, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Starkt nätverk
En viktig del i Bamboras framgång och snabba tillväxt är ett nära samarbete med sina över 300 kommersiella partners. En av dessa är Salesforce som bidrar till att man har kunnat standardisera många processer som förbättrar upplevelsen för handlarna och gör det snabbt och enkelt att bli kund hos Bambora.  

Läs också: Nu lanseras fakturabetalning för butik

– Detta är ingenting som våra kunder tänker på, men ett starkt partnernätverk gör att vi inom 24 timmar kan starta upp systemet hos en ny kund, och att vi snabbt kan vidta rätt åtgärder om något går snett. Uppföljningar sker i realtid och kundupplevelsen blir konsekvent, säger Christoffer Rutgersson.

Det värsta som kan ske en handlare eller en restaurang är att systemet går ner så att man inte kan ta betalt.
Christoffer Rutgersson förklarar att man naturligtvis har en mycket stabil teknisk plattform, men att det också är viktigt att i reatid se vad som händer för att kunna vidta snabba åtgärder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Butikskoncept i konkurs

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

Nyhetsbrev

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Arkiv

Här är de nya ministrarna

Galleria med nya modekoncept

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Apotea över 2 miljarder

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Ny sängspecialist i Malmö

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Ökade online - slog rekord

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Första kullen tullspecialister går ut

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

Jysk väljer Malmöcentrum

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125