Släpp reglerna – se till sammanhanget!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Jussi Lindberg affärsutvecklingschef för norra Europa på betallösningsföretaget Adyen skriver här om hur man genom maskininlärning upptäcker bedrägerier i global handel.


E-handlare möter idag flera utmaningar när de står inför att expandera sin verksamhet till ett nytt land eller en ny kontinent. Att anpassa sig till olika betalningstrender och metoder är några utav dem, men framförallt är det viktigt att kunna hantera bedrägerier och säkerställa sin affär. Det är en tuff uppgift då bedragarna blir allt mer sofistikerade. Intrång eller bedrägeri på en sajt kan göras av en ensam person, på andra sidan planeten och med en mycket låg risk att identifieras.

Stulna identiteter
De flesta bedrägerier utförs idag av organiserade brottslingar med stulna kreditkort och identiteter som säljs på den svarta marknaden. I Sverige rapporterades 205 000 kortbedrägerier under 2016 enligt polisens nationella bedrägericenter och identitetsstölder omsatte 6,3 miljarder kronor i fjol enligt UC.

Regler funkar inte
Tidigare kunde e-handeln förlita sig på regelbaserade modeller för att identifiera bedrägerier. Om en kortinnehavare genomförde en betalning som inte matchade dennes vanliga konsumtionsbeteende eller användes utomlands kunde transaktionen stoppas. Men vad händer om det är kortinnehavaren som bara ändrat eller utvecklat sitt köpbeteende? Då förlorar e-handlaren en bra (och nu upprörd) kund, som förmodligen går till huvudkonkurrenten istället. Denna risk, i kombination med bedragarnas ständigt förnyade metoder för att upptäcka sårbarheter, gör den regelbaserade modellen ineffektiv och kan äventyra affärsintäkterna.

Maskininlärning
För att bekämpa bedrägerier krävs således ett paradigmskifte för de verktyg som används. Här spelar data och maskininlärning en viktig roll. Genom att sätta all tillgängliga data i arbete, från e-postadresser och telefonnummer till beteendebaserad data som tidpunkt och klickmönster, blir det avsevärt enklare att identifiera konsumentens avsikt. Det kan finnas hundratals parametrar som var och en bidrar till att identifiera sannolikheten för bedrägeri. Med maskininlärning integreras historisk och ny data med avancerade algoritmer för att utvärdera varje transaktions bedrägeririsk och vidtar lämpliga åtgärder i realtid. Det är en process i ständig utveckling allt eftersom mer data insamlas och ytterligare kan förbättra noggrannheten.


Kontexten identifierar bedragare
Genom att ersätta ett underhållskrävande, regelbaserat system med maskininlärning för att bekämpa bedrägerier, kommer handlarna få ett kontextmedvetet system som kan identifiera bedragare, utan att överreagera och ta kål på bra försäljningsmöjligheter. Det kan även minska nivån av falska positiv och bidra till betydande besparingar för verksamheten när en stor del av bedrägeribekämpningen automatiseras.

Inventera data
I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Säljer man en spelapplikation och fem utav hundra användare är bedragare som inte betalar för appen, då klarar man sig nog ganska bra. Men säljer man dyrare varor eller tjänster är fem utav hundra en relativt stor förlust och risk man inte är villig att ta.
Så gör en inventering av all er tillgängliga data och sätt den i arbete. Det kommer att öka förståelsen för kundernas önskemål och behov, samt ge fördjupade insikter om verksamheten och ett skyddsnät för att alltid vara steget före bedragarna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149