23948sdkhjf

Släpp reglerna – se till sammanhanget!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Jussi Lindberg affärsutvecklingschef för norra Europa på betallösningsföretaget Adyen skriver här om hur man genom maskininlärning upptäcker bedrägerier i global handel.


E-handlare möter idag flera utmaningar när de står inför att expandera sin verksamhet till ett nytt land eller en ny kontinent. Att anpassa sig till olika betalningstrender och metoder är några utav dem, men framförallt är det viktigt att kunna hantera bedrägerier och säkerställa sin affär. Det är en tuff uppgift då bedragarna blir allt mer sofistikerade. Intrång eller bedrägeri på en sajt kan göras av en ensam person, på andra sidan planeten och med en mycket låg risk att identifieras.

Stulna identiteter
De flesta bedrägerier utförs idag av organiserade brottslingar med stulna kreditkort och identiteter som säljs på den svarta marknaden. I Sverige rapporterades 205 000 kortbedrägerier under 2016 enligt polisens nationella bedrägericenter och identitetsstölder omsatte 6,3 miljarder kronor i fjol enligt UC.

Regler funkar inte
Tidigare kunde e-handeln förlita sig på regelbaserade modeller för att identifiera bedrägerier. Om en kortinnehavare genomförde en betalning som inte matchade dennes vanliga konsumtionsbeteende eller användes utomlands kunde transaktionen stoppas. Men vad händer om det är kortinnehavaren som bara ändrat eller utvecklat sitt köpbeteende? Då förlorar e-handlaren en bra (och nu upprörd) kund, som förmodligen går till huvudkonkurrenten istället. Denna risk, i kombination med bedragarnas ständigt förnyade metoder för att upptäcka sårbarheter, gör den regelbaserade modellen ineffektiv och kan äventyra affärsintäkterna.

Maskininlärning
För att bekämpa bedrägerier krävs således ett paradigmskifte för de verktyg som används. Här spelar data och maskininlärning en viktig roll. Genom att sätta all tillgängliga data i arbete, från e-postadresser och telefonnummer till beteendebaserad data som tidpunkt och klickmönster, blir det avsevärt enklare att identifiera konsumentens avsikt. Det kan finnas hundratals parametrar som var och en bidrar till att identifiera sannolikheten för bedrägeri. Med maskininlärning integreras historisk och ny data med avancerade algoritmer för att utvärdera varje transaktions bedrägeririsk och vidtar lämpliga åtgärder i realtid. Det är en process i ständig utveckling allt eftersom mer data insamlas och ytterligare kan förbättra noggrannheten.


Kontexten identifierar bedragare
Genom att ersätta ett underhållskrävande, regelbaserat system med maskininlärning för att bekämpa bedrägerier, kommer handlarna få ett kontextmedvetet system som kan identifiera bedragare, utan att överreagera och ta kål på bra försäljningsmöjligheter. Det kan även minska nivån av falska positiv och bidra till betydande besparingar för verksamheten när en stor del av bedrägeribekämpningen automatiseras.

Inventera data
I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Säljer man en spelapplikation och fem utav hundra användare är bedragare som inte betalar för appen, då klarar man sig nog ganska bra. Men säljer man dyrare varor eller tjänster är fem utav hundra en relativt stor förlust och risk man inte är villig att ta.
Så gör en inventering av all er tillgängliga data och sätt den i arbete. Det kommer att öka förståelsen för kundernas önskemål och behov, samt ge fördjupade insikter om verksamheten och ett skyddsnät för att alltid vara steget före bedragarna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Axfood backar efter matbluffen

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Här lägger Ica Supermarket ned

Nu säljs lagret ut

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

Nyhetsbrev

Så summerar Mio 2018

Arkiv

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Konkursad kedja stänger butik

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen – nu pågår förhandlingar.

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Jysk väljer Malmöcentrum

Han ska leda modeföretag

Ägarna rekryterar vd till Whyred och Hope från Axel Johnson, uppger Habit.

Hööks i nya händer

Jula förvärvar hästsportkedjan.

Han lämnar Qliro

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Så ska Lyko få till ett omnikanalerbjudande

Kortare lokalkontrakt när inbromsning i konjunktur och ökad e-handel väntar

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan.Bolaget har nu försatts i konkurs.

Här stänger Hemtex efter 20 år

Här öppnar H&M

Ny finanschef på Scandi Standard

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Ny marknadsdirektör hos Reitan

Amazon har det kämpigt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.486