Släpp reglerna – se till sammanhanget!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Jussi Lindberg affärsutvecklingschef för norra Europa på betallösningsföretaget Adyen skriver här om hur man genom maskininlärning upptäcker bedrägerier i global handel.


E-handlare möter idag flera utmaningar när de står inför att expandera sin verksamhet till ett nytt land eller en ny kontinent. Att anpassa sig till olika betalningstrender och metoder är några utav dem, men framförallt är det viktigt att kunna hantera bedrägerier och säkerställa sin affär. Det är en tuff uppgift då bedragarna blir allt mer sofistikerade. Intrång eller bedrägeri på en sajt kan göras av en ensam person, på andra sidan planeten och med en mycket låg risk att identifieras.

Stulna identiteter
De flesta bedrägerier utförs idag av organiserade brottslingar med stulna kreditkort och identiteter som säljs på den svarta marknaden. I Sverige rapporterades 205 000 kortbedrägerier under 2016 enligt polisens nationella bedrägericenter och identitetsstölder omsatte 6,3 miljarder kronor i fjol enligt UC.

Regler funkar inte
Tidigare kunde e-handeln förlita sig på regelbaserade modeller för att identifiera bedrägerier. Om en kortinnehavare genomförde en betalning som inte matchade dennes vanliga konsumtionsbeteende eller användes utomlands kunde transaktionen stoppas. Men vad händer om det är kortinnehavaren som bara ändrat eller utvecklat sitt köpbeteende? Då förlorar e-handlaren en bra (och nu upprörd) kund, som förmodligen går till huvudkonkurrenten istället. Denna risk, i kombination med bedragarnas ständigt förnyade metoder för att upptäcka sårbarheter, gör den regelbaserade modellen ineffektiv och kan äventyra affärsintäkterna.

Maskininlärning
För att bekämpa bedrägerier krävs således ett paradigmskifte för de verktyg som används. Här spelar data och maskininlärning en viktig roll. Genom att sätta all tillgängliga data i arbete, från e-postadresser och telefonnummer till beteendebaserad data som tidpunkt och klickmönster, blir det avsevärt enklare att identifiera konsumentens avsikt. Det kan finnas hundratals parametrar som var och en bidrar till att identifiera sannolikheten för bedrägeri. Med maskininlärning integreras historisk och ny data med avancerade algoritmer för att utvärdera varje transaktions bedrägeririsk och vidtar lämpliga åtgärder i realtid. Det är en process i ständig utveckling allt eftersom mer data insamlas och ytterligare kan förbättra noggrannheten.


Kontexten identifierar bedragare
Genom att ersätta ett underhållskrävande, regelbaserat system med maskininlärning för att bekämpa bedrägerier, kommer handlarna få ett kontextmedvetet system som kan identifiera bedragare, utan att överreagera och ta kål på bra försäljningsmöjligheter. Det kan även minska nivån av falska positiv och bidra till betydande besparingar för verksamheten när en stor del av bedrägeribekämpningen automatiseras.

Inventera data
I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Säljer man en spelapplikation och fem utav hundra användare är bedragare som inte betalar för appen, då klarar man sig nog ganska bra. Men säljer man dyrare varor eller tjänster är fem utav hundra en relativt stor förlust och risk man inte är villig att ta.
Så gör en inventering av all er tillgängliga data och sätt den i arbete. Det kommer att öka förståelsen för kundernas önskemål och behov, samt ge fördjupade insikter om verksamheten och ett skyddsnät för att alltid vara steget före bedragarna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196