23948sdkhjf

Släpp reglerna – se till sammanhanget!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Jussi Lindberg affärsutvecklingschef för norra Europa på betallösningsföretaget Adyen skriver här om hur man genom maskininlärning upptäcker bedrägerier i global handel.


E-handlare möter idag flera utmaningar när de står inför att expandera sin verksamhet till ett nytt land eller en ny kontinent. Att anpassa sig till olika betalningstrender och metoder är några utav dem, men framförallt är det viktigt att kunna hantera bedrägerier och säkerställa sin affär. Det är en tuff uppgift då bedragarna blir allt mer sofistikerade. Intrång eller bedrägeri på en sajt kan göras av en ensam person, på andra sidan planeten och med en mycket låg risk att identifieras.

Stulna identiteter
De flesta bedrägerier utförs idag av organiserade brottslingar med stulna kreditkort och identiteter som säljs på den svarta marknaden. I Sverige rapporterades 205 000 kortbedrägerier under 2016 enligt polisens nationella bedrägericenter och identitetsstölder omsatte 6,3 miljarder kronor i fjol enligt UC.

Regler funkar inte
Tidigare kunde e-handeln förlita sig på regelbaserade modeller för att identifiera bedrägerier. Om en kortinnehavare genomförde en betalning som inte matchade dennes vanliga konsumtionsbeteende eller användes utomlands kunde transaktionen stoppas. Men vad händer om det är kortinnehavaren som bara ändrat eller utvecklat sitt köpbeteende? Då förlorar e-handlaren en bra (och nu upprörd) kund, som förmodligen går till huvudkonkurrenten istället. Denna risk, i kombination med bedragarnas ständigt förnyade metoder för att upptäcka sårbarheter, gör den regelbaserade modellen ineffektiv och kan äventyra affärsintäkterna.

Maskininlärning
För att bekämpa bedrägerier krävs således ett paradigmskifte för de verktyg som används. Här spelar data och maskininlärning en viktig roll. Genom att sätta all tillgängliga data i arbete, från e-postadresser och telefonnummer till beteendebaserad data som tidpunkt och klickmönster, blir det avsevärt enklare att identifiera konsumentens avsikt. Det kan finnas hundratals parametrar som var och en bidrar till att identifiera sannolikheten för bedrägeri. Med maskininlärning integreras historisk och ny data med avancerade algoritmer för att utvärdera varje transaktions bedrägeririsk och vidtar lämpliga åtgärder i realtid. Det är en process i ständig utveckling allt eftersom mer data insamlas och ytterligare kan förbättra noggrannheten.


Kontexten identifierar bedragare
Genom att ersätta ett underhållskrävande, regelbaserat system med maskininlärning för att bekämpa bedrägerier, kommer handlarna få ett kontextmedvetet system som kan identifiera bedragare, utan att överreagera och ta kål på bra försäljningsmöjligheter. Det kan även minska nivån av falska positiv och bidra till betydande besparingar för verksamheten när en stor del av bedrägeribekämpningen automatiseras.

Inventera data
I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Säljer man en spelapplikation och fem utav hundra användare är bedragare som inte betalar för appen, då klarar man sig nog ganska bra. Men säljer man dyrare varor eller tjänster är fem utav hundra en relativt stor förlust och risk man inte är villig att ta.
Så gör en inventering av all er tillgängliga data och sätt den i arbete. Det kommer att öka förståelsen för kundernas önskemål och behov, samt ge fördjupade insikter om verksamheten och ett skyddsnät för att alltid vara steget före bedragarna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Rizzo avvecklas som butikskedja

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168