Start-ups får hjälp ut i världen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många svenska företag har redan i startskedet som vision att nå ut globalt. För att kunna göra detta behöver de tredjepartsverktyg som ger dem möjlighet att sälja på världsmarknaden utan att själva behöva bygga upp en stor organisation.

En undersökning gjord av betaltjänstföretaget Stripe Business Sweden och Sup46 visar att måga svenska start-ups är beroende av tredjepartsverktyg för att kunna fungera.

Dagenshandel.se har träffat Stripes Nordenchef Felix Huber som gästade eventet Sthlm Tech Fest på måndagen.

Han förklarar att årets undersökning endast har gjorts i Sverige på 106 svenska företag.

­– De svenska företagen är mycket intressanta eftersom de utvecklar avancerade tjänster och produkter, samtidigt som de verkar på en marknad som egentligen är alldeles för liten för dem, så de är tvungna att redan mycket tidigt söka sig utanför landets gränser, säger han.

Av de undersökta företagen är det hela 68 procent som anger att de inte skulle kunna fungera som de gör utan tredjepartsverktyg.

De främsta nyttorna med att använda tredjepartsverktyg är att det är lättare att distansarbeta, att nå exportmarknader och att nå snabbare tillväxt. Dessutom till lägre kostnader.

Läs också: Onyttjad data och rigid struktur kommer bli många företags död

150 olika verktyg nämndes av respondenterna.

Av dem var de viktigaste bokföringsverktygen Fortnox och Visma; analysverktygen: Google Analytics och Mixpanel; kodregistren Bitbucket och Github; CRM-verktygen: hubspot, Pipedrive och Salesforce; kundtjänstverktygen: Intercom,och Zendesk; hostingverktygen: AWS och Google Cloud; betalningsverktygen: Stripe och PayPal; Slack och Trello användes för internt samarbete; och för e-signering användes Docusign och Scrive.

92 procent av deltagarna svarar att nya teknologier och verktyg de senaste fem åren underlättat att få igång en startup och 85 procent håller med om att nya verktyg gör det lättare att låta ett nytt företag växa.

Han ger ett exempel – för några år sedan var det otänkbart för ett litet företag att vända sig till den kinesiska marknaden. I dag är det möjligt att ta betalt via de betallösningar som kinesiska konsumenter är mest bekväma med, som Alipay och Wecatpay tack vare betalverktyg som Stripe.

Mer om: Start-ups | Stripe
Källa: Stripe


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205