23948sdkhjf

Start-ups får hjälp ut i världen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många svenska företag har redan i startskedet som vision att nå ut globalt. För att kunna göra detta behöver de tredjepartsverktyg som ger dem möjlighet att sälja på världsmarknaden utan att själva behöva bygga upp en stor organisation.

En undersökning gjord av betaltjänstföretaget Stripe Business Sweden och Sup46 visar att måga svenska start-ups är beroende av tredjepartsverktyg för att kunna fungera.

Dagenshandel.se har träffat Stripes Nordenchef Felix Huber som gästade eventet Sthlm Tech Fest på måndagen.

Han förklarar att årets undersökning endast har gjorts i Sverige på 106 svenska företag.

Läs också: Onyttjad data och rigid struktur kommer bli många företags död

­– De svenska företagen är mycket intressanta eftersom de utvecklar avancerade tjänster och produkter, samtidigt som de verkar på en marknad som egentligen är alldeles för liten för dem, så de är tvungna att redan mycket tidigt söka sig utanför landets gränser, säger han.

Av de undersökta företagen är det hela 68 procent som anger att de inte skulle kunna fungera som de gör utan tredjepartsverktyg.

De främsta nyttorna med att använda tredjepartsverktyg är att det är lättare att distansarbeta, att nå exportmarknader och att nå snabbare tillväxt. Dessutom till lägre kostnader.

150 olika verktyg nämndes av respondenterna.

Av dem var de viktigaste bokföringsverktygen Fortnox och Visma; analysverktygen: Google Analytics och Mixpanel; kodregistren Bitbucket och Github; CRM-verktygen: hubspot, Pipedrive och Salesforce; kundtjänstverktygen: Intercom,och Zendesk; hostingverktygen: AWS och Google Cloud; betalningsverktygen: Stripe och PayPal; Slack och Trello användes för internt samarbete; och för e-signering användes Docusign och Scrive.

92 procent av deltagarna svarar att nya teknologier och verktyg de senaste fem åren underlättat att få igång en startup och 85 procent håller med om att nya verktyg gör det lättare att låta ett nytt företag växa.

Han ger ett exempel – för några år sedan var det otänkbart för ett litet företag att vända sig till den kinesiska marknaden. I dag är det möjligt att ta betalt via de betallösningar som kinesiska konsumenter är mest bekväma med, som Alipay och Wecatpay tack vare betalverktyg som Stripe.

Mer om: Start-ups | Stripe
Källa: Stripe
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15