Start-ups får hjälp ut i världen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Många svenska företag har redan i startskedet som vision att nå ut globalt. För att kunna göra detta behöver de tredjepartsverktyg som ger dem möjlighet att sälja på världsmarknaden utan att själva behöva bygga upp en stor organisation.

En undersökning gjord av betaltjänstföretaget Stripe Business Sweden och Sup46 visar att måga svenska start-ups är beroende av tredjepartsverktyg för att kunna fungera.

Dagenshandel.se har träffat Stripes Nordenchef Felix Huber som gästade eventet Sthlm Tech Fest på måndagen.

Han förklarar att årets undersökning endast har gjorts i Sverige på 106 svenska företag.

Läs också: Onyttjad data och rigid struktur kommer bli många företags död

­– De svenska företagen är mycket intressanta eftersom de utvecklar avancerade tjänster och produkter, samtidigt som de verkar på en marknad som egentligen är alldeles för liten för dem, så de är tvungna att redan mycket tidigt söka sig utanför landets gränser, säger han.

Av de undersökta företagen är det hela 68 procent som anger att de inte skulle kunna fungera som de gör utan tredjepartsverktyg.

De främsta nyttorna med att använda tredjepartsverktyg är att det är lättare att distansarbeta, att nå exportmarknader och att nå snabbare tillväxt. Dessutom till lägre kostnader.

150 olika verktyg nämndes av respondenterna.

Av dem var de viktigaste bokföringsverktygen Fortnox och Visma; analysverktygen: Google Analytics och Mixpanel; kodregistren Bitbucket och Github; CRM-verktygen: hubspot, Pipedrive och Salesforce; kundtjänstverktygen: Intercom,och Zendesk; hostingverktygen: AWS och Google Cloud; betalningsverktygen: Stripe och PayPal; Slack och Trello användes för internt samarbete; och för e-signering användes Docusign och Scrive.

92 procent av deltagarna svarar att nya teknologier och verktyg de senaste fem åren underlättat att få igång en startup och 85 procent håller med om att nya verktyg gör det lättare att låta ett nytt företag växa.

Han ger ett exempel – för några år sedan var det otänkbart för ett litet företag att vända sig till den kinesiska marknaden. I dag är det möjligt att ta betalt via de betallösningar som kinesiska konsumenter är mest bekväma med, som Alipay och Wecatpay tack vare betalverktyg som Stripe.

Mer om: Start-ups | Stripe
Källa: Stripe


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Särskild avgift på plastförpackningar?

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Resultatförbättring för Lindex

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197